Cum să aliniezi obiectivele financiare cu strategia de afaceri | Skillab Business School
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
Blog

Căutare

content

Cum să aliniezi obiectivele financiare cu strategia de afaceri

Interviu cu Tim Dunn, fost Finance Function Leader la Nike Canada

tim-dunn-cover-6402094952d53943751446-6408804428514401239550.jpg

Puțini oameni cunosc lumea solicitantă, dar fascinantă a finanțelor corporative mai bine decât Tim Dunn, fost Head of Finance la Nike Canada. În actualul său rol de Director of Nike’s Finance Leadership Rotational Programme, el pregătește managerii financiari ai companiei pentru noi poziții de conducere și mai multă responsabilitate. 

Cursul său „Management financiar” de la Skillab Global îi va ajuta pe profesioniștii din domeniul finanțelor să-și extindă abilitățile de management și să stăpânească arta de a alinia obiectivele financiare cu strategiile de afaceri.

În paragrafele următoare, Tim oferă perspectivele sale cu privire la prezentul și viitorul managementului financiar și vorbește inclusiv despre tendințele tehnologice care modelează acest domeniu. El oferă, de asemenea, lecții valoroase despre cum să faci față unei crize și explică de ce conducerea corporativă a Nike este atât de eficientă. 

Recomandat de citit:

preview-min-646641a03297d211444417.png

How to Align Financial Goals With Business Strategy

Citește

Ce abilități trebuie să dezvolte managerii financiari atunci când trec la un rol mai înalt?

La Nike, treaba mea este să ajut managerii să devină directori. O diferență cheie este că managerii duc la capăt sarcini care le sunt atribuite, în timp ce directorii determină ce sarcini trebuie îndeplinite, inclusiv cine ar trebui să se ocupe de ele. Este o abordare mai strategică.

Cel mai bun mod de a fi promovat este să demonstrezi că poți acționa la un nivel peste poziția ta actuală. Te poți raporta la liderii de succes ca fiind ghizi, modele de urmat, și apoi să exersezi acest tip de leadership la locul de muncă actual. 

Este adevărat că există anumite abilități tehnice necesare pentru a putea avansa. Și, în calitate de profesioniști în domeniul financiar, perfecționăm mereu aceste abilități. Dar, de obicei, lucrul care îi trage înapoi pe cei care încearcă să avanseze în carieră nu este setul de abilități tehnice. Acestea se pot învăța în timp. 

Problema e reprezentată de lipsa abilităților de leadership: soft skills, comunicare, gândire strategică și conștientizare de sine. Aceste abilități sunt mai greu de dezvoltat pe cont propriu. Dezvoltarea acestora necesită feedback din partea oamenilor din jurul tău.

Și ce trebuie să învețe managerii financiari despre aspectele non-financiare ale companiei?

La Nike, înțelegerea partenerilor cu care lucrezi este esențială. De exemplu, dacă ai de-a face cu cineva care se ocupă de design și inovație, care proiectează încălțăminte sau îmbrăcăminte, trebuie să înțelegi ce face și cum creează valoare.

Oamenii apreciază brandul nostru pentru caracterul lui inovator. Luăm ceva nou și diferit și îl transformăm într-un produs care are performanțe mai bune decât predecesorul său. Dacă este un pantof, fie este mai ușor, fie are mai multă aderență. Poate are o flexibilitate mai bună sau absoarbe mai bine greutatea corpului atunci când alergi. Toate aceste lucruri ajută la îmbunătățirea performanței unui atlet, deci trebuie să înțelegi procesul de creare a inovației și modul în care ea se traduce în valoare.

Un alt exemplu este în spațiul de marketing, unde suntem unul dintre cele mai mari branduri din sport. Trebuie să înțelegem cum plasarea Swoosh {sigla Nike} pe teren ne face recunoscuți de public. Înțelegerea modului în care specialiștii de marketing cheltuiesc bani pentru a obține acest lucru este importantă dacă vrei să le oferi sfaturi și să îi ajuți să înțeleagă modul în care cheltuielile lor sunt legate de rezultatele companiei.

Și asta înseamnă că trebuie să construiești încredere. Vrei să fie capabili să-ți spună lucruri și să pună întrebări. Trebuie să înțeleagă că nu vei fi întotdeauna “polițistul rău”. Dacă expertul financiar este întotdeauna polițistul rău, asta nu este ideal pentru relațiile de la locul de muncă. Prin urmare, este foarte important să construiești un parteneriat de business.

Dacă ai învățat finanțele strict dintr-un manual, înțelegi situațiile financiare și analiza. Dar pentru a lucra cu alte funcții și pentru a exercita conducerea inter funcțională, trebuie să înțelegi și punctul de vedere al altora. 

Cursuri pe categorii:

Ultimii 15 ani au fost grei pentru afaceri din cauza unei serii de crize. Cum poate un manager financiar să ajute o firmă să se pregătească pentru viitoarele potențialele riscuri financiare?

Există două tipuri de riscuri financiare. Există provocări normale pe care companiile ar trebui să le anticipeze și pentru care ar trebui să aibă un plan de rezervă la îndemână: o încetinire a economiei sau un produs nou al unui concurent care produce rezultate foarte bune, reducerea cotei de piață etc. 

Dar există o diferență între acestea și marile crize. Nimeni nu era pregătit pentru pandemie sau războiul din Ucraina. Când se întâmplă lucruri de o asemenea magnitudine, ele nu pot fi anticipate. Aici, un director financiar (CFO) trebuie să se întâlnească cu ceilalți lideri ai companiei și să descopere cum pot rezolva problema. Calm, inteligent și rapid.

Există întotdeauna oameni în organizație care vor fi șocați. Și, firește, răspunsul lor imediat este frica. Ea le poate afecta capacitatea de a ajuta compania să iasă din situație. Așadar, este foarte important ca liderii companiei, inclusiv directorul financiar, să facă un pas în spate pentru a avea o altă perspectivă și să decidă cum va fi gestionată această criză.

Când a venit pandemia, CEO-ul nostru a fost foarte direct și clar odată ce ne-am dat seama că acest lucru va dura o perioadă. El a explicat că sunt trei etape de parcurs. Prima etapă a fost cea în care ne aflam atunci: multe business-uri se închideau sau își reduceau activitate. 

Așa că a trebuit să ne concentrăm pe afacerea noastră online și să ne menținem centrele de distribuție deschise. Apoi am vorbit despre ce se va întâmpla după acea etapă: faza de reconstrucție și după aceea revenirea la normal.

Comunicarea a fost consistentă. Și alți lideri, inclusiv directorul nostru financiar, s-au asigurat că restul organizației este pe aceeași lungime de undă. Ne-a făcut să simțim că trecem prin asta împreună. Știam care era situația în care ne aflam și cum o vom gestiona. Acest tip de claritate este importantă atunci când există un eveniment atât de mare, cu impact la nivel mondial.

Există lecții pe care managerii financiari le pot extrage din experiența pandemiei?

Cred că sunt multe lecții, dar una importantă pentru noi s-a învârtit în jurul banilor. Pandemia a fost, printre altele, o criză de numerar, ceea ce înseamnă că finanțele noastre au fost afectate semnificativ din perspectiva veniturilor. Ai putea gestiona o parte dintre costurile tale, dar dacă nu ai fi dispus să renunți la o cantitate semnificativă din personalul tău -ceea ce nu s-a întâmplat la Nike-, ai avea o problemă de numerar.

Fiind o afacere globală, obținerea de credite nu a reprezentat o provocare semnificativă. Am reușit să asigurăm echivalentul a 300% sau chiar 400% din totalul sumelor de care aveam nevoie prin intermediul creditării. Și probabil că am fi avut suficiente resurse financiare pentru a trece singuri prin asta.

Deci, pentru cineva care se pregătește pentru o provocare uriașă care îi afectează afacerea, cea mai importantă lecție este că trebuie să ai suficiente resurse financiare pentru a trece de criză.

Nu înseamnă asta că directorii financiari au mai multă putere în sala de consiliu, mai ales în ceea ce privește modelarea strategiei corporative?

Dacă ești în funcția de trezorier, atunci da, dintr-o dată ai un rol mult mai important. Ești mult mai important pentru operațiunile în desfășurare atunci când există o astfel de criză.

Chiar și în derularea obișnuită a afacerilor, finanțele au o funcție importantă în ceea ce privește prognoza, construirea de parteneriate de afaceri și navigarea printr-un mediu mai competitiv.

În cei peste 30 de ani de experiență, competiția nu a devenit deloc mai ușoară. Mereu a devenit mai grea, dar niciodată brusc. Întotdeauna știi ce urmează și poți doar să aștepți. Poate că impactul este mai mare sau mai mic decât te așteptai. Dar acestea sunt lucrurile naturale pentru care toți oamenii din domeniul financiar trebuie să fie pregătiți. Treaba lor este să le explice persoanelor din conducere, astfel încât să se poată lua o decizie.

Când vine vorba de afaceri în desfășurare, este important să recunoaștem că va exista întotdeauna un anumit risc: risc competitiv sau risc valutar. Este important să gestionezi aceste lucruri pentru a le reduce impactul.

Dar, în cele din urmă, toți liderii unei afaceri trebuie să fie de acord că aceste lucruri pot afecta compania. Deci, este vorba despre a fi în acord cu privire la modul în care organizația va face față acestor provocări.

Recomandat de citit:

preview-min-646641c88332c306215231.png

Cum să scrii un business plan care convinge

Citește

Ce tendințe tehnologice afectează finanțele corporative astăzi și ce trebuie să știe managerii financiari despre ele?

Automatizarea este o tendință importantă. La Nike, încercăm să facem unele progrese. Nu cred că AI are încă un impact uriaș, dar depinde de ceea ce înțelegem prin „AI”. Majoritatea lucrurilor pe care le facem astăzi se învârt în jurul automatizării și machine learning. Și machine learning nu este același lucru cu AI pentru mine.

O altă tendință tehnologică în finanțe este transformarea. Este un termen larg care descrie modul în care vom automatiza și vom folosi sisteme și instrumente care vor face mai multă muncă în locul nostru. Acesta include sisteme la nivel de întreprindere care reduc numărul de sarcini pe care trebuie să le îndeplinim.

De asemenea, ne gândim la procese end-to-end, astfel încât să putem implementa și maximiza valoarea acestora. În loc să ne ocupăm de chestiunile de finanțare pe care le doresc liderii din cadrul companiei, facem opusul. Oamenii din departamentul de finanțarea merg la cei din organizație și le explică ce resurse financiare pot oferi tuturor liderilor. Prin urmare, liderii trebuie să își ajusteze puțin așteptările.

Acest lucru duce la o altă tendință ce a fost accelerată de pandemie, care este centralizarea. Organizațiile se gândesc din ce în ce mai mult la cum să reducă costul funcționării și serviciilor lor prin centralizarea activităților, automatizarea acestora și apoi folosirea de instrumente pentru a face computerele să preia mai mult dintre sarcinile angajaților.

În general, aceste tendințe combinate ne ajută să facem finanțarea mai eficientă.

Sunteți cu Nike de 16 ani. Ce v-a învățat această experiență despre leadership?

Cred că Nike este un exemplu excelent de companie care dezvoltă lideri și oferă un mediu propice pentru ca aceștia să devină mai eficienți. Vorbim mult despre leadership. Investim în oameni care își dezvoltă abilitățile de conducere. Și avem un framework de conducere care este consecvent în întreaga organizație.

Am fost inspirat de mulți dintre liderii companiei pe măsură ce m-am mutat prin diferite roluri. Era un lider care spunea: „Dacă vrei să mergi repede, mergi singur. Dar dacă vrei să ajungi departe, mergi alături de alții.” Și cred că asta rezumă spiritul conducerii Nike. Așa că sentimentul că suntem cu toții împreună în această călătorie este un lucru real la Nike.

De aceea, atunci când încercăm să creăm o cultură mai diversă și mai incluzivă, percepem acest proces ca ceva ce putem face relativ ușor. Pentru că rămânem împreună atunci când vine vorba de luarea deciziilor și schimbările în organizație.

Uneori este nevoie de mai mult timp pentru a lua aceste decizii. Asta pentru că petrecem mai mult timp împărtășind idei unul cu celălalt și cădem de acord asupra celei mai bune înainte de a merge mai departe.

Ceea ce am învățat la Nike în ceea ce privește leadership-ul este că modul în care faci ceva este la fel de important ca ceea ce faci. Modul în care comunici cu oamenii este la fel de important ca rezultatele afacerii tale. 

Este ceva ce l-am auzit pe Phil Knight {fondatorul Nike} spunând relativ recent. El a spus că Nike are mai multe în comun cu o echipă sportivă decât cu o afacere. Uneori ai un jucător care are toată responsabilitatea pe teren, dar există și cei responsabili de pe margine. Există și antrenori. Există și leadership în alte forme, iar managementul organizației ajută la susținerea succesului echipei.

Când au de-a face cu angajați mai tineri, cum promovează liderii Nike aceste valori?

Liderii Nike sunt foarte ușor de abordat. Și vă spun asta pornind de la propria mea experiență la alte companii. La începutul carierei mele, când obișnuiam să vorbesc cu lideri cu mai multe niveluri deasupra mea, ei îmi cunoșteau numele, ceea ce era impresionant având în vedere dimensiunea organizației. Când am vorbit cu ei, mi-au răspuns cu un interes sincer. Mi-au oferit timpul lor. Au ascultat.

Este un lucru simplu, dar probabil că sunt mulți oameni care au avut o experiență neplăcută cu un lider care nu i-a tratat ca pe un egal. Asta este o dovadă de lipsă de respect. Este de înțeles dacă sunt ocupați și stresați, dar a avea lideri abordabili este un indicator al modului în care companiile creează deschidere și dezvoltă leadership.

O parte a rolului unui manager financiar este de a ajuta firma să acceseze piețele de capital. Care este cheia unei bune decizii acolo?

Cel mai bun mod în care un manager financiar poate ajuta organizația este concentrându-se pe productivitate, în esență creând, menținând și păstrând valoarea.

Managerii financiari care se concentrează pe acest lucru vor ajuta la crearea unor rezultate financiare care sunt mai atrăgătoare pentru investitori. Și așa îți rezolvi problemele dacă ai nevoie de capital.

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Informații cu cele mai bune materiale din timpul săptămânii. Abonează-te pentru a fi la curent!
Vă mulțumim pentru abonare!