CURS LIVE ONLINE
ACHIZIȚII
IONUT MIHAI Director de Achizitii si Marketing
@Lagardere Travel Retail
CRISTINA MIHAI Manager Dezvoltare Portofoliu
@ Stockday Romania
ÎN CURAND!
Achizițiile sunt mai mult decât o tranzacție între un cumpărător și un furnizor. Ele se întâmplă la nivel managerial, comercial, uman.
Cei doi lectori îți vor arăta care sunt provocările cu care se confruntă departamentele de achiziții, atât în producție cât și în retail: de la gestionarea costurilor până la relația cu furnizorii, și cum le poți depăși pentru a aduce succesul companiei tale.
Îți recomandăm acest curs dacă ești:
-
Achizitor la început de drum Află indicatorii cheie și formulele practice pe care le vei folosi în cariera ta în achiziții pentru gestionarea cu succes a bugetelor, stocului și furnizorilor.
-
Specialist în achiziții Învață strategii aplicate de negociere cu furnizorii și folosește modele de calcul pentru decizii de cumpărare mai bune și un portofoliu de produse mai profitabil.
-
Antreprenori Optimizează procesul de achiziții și costurile firmei și stabilește un sistem de logistică și un lanț de aprovizionare robuste, bazate pe date și analize detaliate.
-
Consultant de vânzări senior sau team leader Menține costurile la minim și îmbunătățește managementul stocului, al prețurilor și promoțiilor.
Subiecte pe care le vei studia
-
Procese de achiziție Vei învăța care sunt principalii indicatori de performanță și cum îi poți îmbunătăți. Vei putea aplica tactici pentru o colaborare mai eficientă cu furnizorii.
-
Negociere Vei discuta despre cum te poți pregăti pentru o negociere de succes și cum să gestionezi discuțiile cu un furnizor dificil.
-
Stabilirea produselor Vei dobândi noțiuni de bază în construirea unui portofoliu de produse și vei putea aplica strategii de preț pentru îndeplinirea obiectivelor financiare.
Despre Lector
Ionut Mihai
- Director de Achizitii si Marketing @Lagardere Travel Retail
- Peste 20 de ani activitate în achiziții și managementul echipelor de achiziții în domeniile Retail si Distributie
- A condus și a optimizat procesul de achiziție, conducând la îmbunătățiri majore în disponibilitatea bunurilor și finanțarea pozitivă a stocurilor
- A redefinit politica de promovare și prețuri a companiei, lucru care a condus la o creștere a vânzărilor de 25-40% anual
- Membru în echipe internaționale de negociere globală în diverse industrii
Despre Lector
Cristina Mihai
- Manager Dezvoltare Portofoliu @ Stockday Romania
- Activitate de peste 20 de ani în achiziții și managementul echipelor de achiziții în Retail (Metro C&C) și Producție (Heineken și Alexandrion)
- Responsabilă pentru dezvoltarea și implementarea strategiilor de achiziții și îmbunătățirea performanței furnizorilor
- Experiență acumulată în mii de negocieri cu furnizori locali și internaționali
- Responsabilă pentru utilizarea eficientă a bugetelor de achiziții de peste 150 milioane Euro anual
Program
-
01
Rol, responsabilități și competențe esențiale ale unui achizitor bun
- Ce așteptări are echipa de conducere de la un achizitor
- Cum creează valoare un achizitor în retail și în producție
- Principalele preocupări / obiective pe care le urmărește un achizitor bun
- Competențele de la baza dezvoltării unui achizitor de succes
Activitate practică:
De ce trebuie să facem achizițiile interne și pentru producție prin departamentul de Achiziții?
Temă:
Pe 2 cazuri date - Calcul marja ponderată / marjă după discount -
02
Key Performance Indicators
- Evaluarea indicatorilor precum Vânzare, Marjă, Rotație Stoc, Vârstă Stoc
- Cum influențează fiecare indicator rezultatul final al companiei
Activitate practică:
Exerciții de calcul pentru fiecare din indicatorii învățați
Temă:
Pe 4 cazuri date - Calcul cantitate comandă / preț mediu ponderat / Gross Margin și adaos comercial / acoperire de stoc -
03
Key Performance Indicators Partea 2
- Evaluarea indicatorilor precum Rată de livrare, Rabaturi Comerciale, ROI per brand
- Cum influențează fiecare indicator rezultatul final al companiei
- Interpretarea unui P&L (Raport financiar de profit și pierdere)
- Calculul și interpretarea indicatorilor care măsoară activitatea de achiziții în producție
Activitate practică:
Exerciții de calcul pentru fiecare din indicatorii învățați
Discuție - cum am putea să măsurăm “saving” = reducerile de costuri aduse de departamentul de achiziții?
Temă:
Pe un caz dat - Selecția furnizorului în funcție de obiectivele companiei.
Pe un caz dat - calcul saving în urma negocierii vs buget și vs anul precedent -
04
Contracte și condiții comerciale
- Condiții comerciale generale
- Condiții comerciale cu impact direct în rezultat
- Condiții de livrare (INCOTERMS)
- Preț și livrare în achizițiile pentru producție
Activitate practică:
1. Discuție pe durata contract - în ce situații e bine să avem 1 an și in ce situatii prelungire automată
2. Ce se intampla daca un furnizor intarzie livrarea 2 saptamani pentru o materie prima?
3. Impactul termenului de plată
Temă:
Pe un caz din experiența ta (fără să menționezi nume), sumarizează elementele principale ale unui contract ce urmează a fi semnat (retail sau producție) -
05
Procesul de achiziții în producție
- Source to contract: identificarea oportunităților, selecția furnizorilor, implementarea contractelor
- Purchase to pay: comandă, recepție, plată
- Sisteme în procesul de achiziții
Activitate practică:
1. Elemente externe și interne de luat în calcul la evaluarea oportunităților
2. Criterii de selecție furnizori
Temă:
Construiește matricea criteriilor de selecție pentru un exemplu de achiziție din compania ta -
06
Construirea sortimentului / portofoliului de produse
- Structura
- Marja targetată
- Buying is not shopping
Temă:Analiza sortimentului companiei din care faci parte (în baza teoriei predate)
-
07
Competiția relevantă și strategii de preț
- Cum îmi definesc competiția relevantă și de ce
- Analiza competitorilor. Ce urmăresc atunci cand fac analiza și de ce
- Strategii de preț: high-low, prețuri dinamice, price leadership, value based prices, etc.
-
08
Activități promoționale și construirea bugetului de achiziți
- Beneficiile și riscurile asociate unei activități promoționale intense vs moderate
- Ce factori iau în calcul înainte de a stabili bugetul de achiziții
- Dinamica bugetului de achiziții
-
09
Construirea bazei de furnizori și evaluarea profitabilității colaborării
- Cum definesc furnizorii strategici și de ce
- Reguli în construirea bazei de furnizori
- Criteriile de evaluare a profitabilității unui furnizor
- Evaluarea furnizorului în activitatea de producție
Activitate practică:
1. Avantaje și dezavantaje pentru o bază restrânsă, respectiv extinsă de furnizori
2. Ce faci dacă un furnizor îți oferă bani/cadouri în schimbul acceptării unui contract/preț/produs? Cum impactează colaborarea, o acceptare de astfel de avantaje?
Temă:
Pe 2 cazuri date: Calcul finanțare stoc / GMROI și interpretarea rezultatului -
10
Pregătirea unei licitații în diverse categorii de achiziții
- Tipuri de licitații și caracteristicile lor
- Etapele unei licitații (RfI, RfP, RfQ)
- Exemple de licitații pentru retail, achiziții interne și producție
Activitate practică:
1. Cum pot organiza o licitație face to face
2. Avantaje și dezavantaje pentru o licitație online
Temă:
Construiește planul unei licitații face to face pentru selecția unui furnizor în categoria pe care o gestionezi -
11
Strategii de negociere partea 1: Pregătirea negocierii
- Negocieri în timpul anului / Negocieri anuale
- Obiective și limite minime/maxime
- Informațiile necesare despre partenerul de negociere
Temă:Gândește-te la ultima negociere unde ai obținut rezultatele planificate. Care au fost variabilele cu importanță relativ mică pentru tine și importanță mare pentru partener? Cum le-ai folosit să ajungi la rezultat?
-
12
Strategii de negociere partea 2: Desfășurarea negocierii
- Deschiderea negocierii
- Mișcările de poziție
- Strategii pentru maximizarea rezultatelor
- Catalizatorii, respectiv barierele persuasiunii
Temă:Plecând de la recomandarea “Gândește schimburi, nu concesii” detaliază trei exemple din negocierile purtate în care ai aplicat această strategie
-
13
Managementul stocului
- Importanță
- Obiective stoc
- Rotația stocului
- Nivelul de stoc vechi
- Planificarea stocului pentru producție
- VMI
Activitate practică:
1. Reamintire - ce este finanțarea pozitivă/negativă
2. Abordarea stocului cu rotație mică
Temă:
Pe un caz dat, calculați Obiectivul de stoc și Open to buy -
14
Managementul riscului în achiziții
- Procedura de achiziții (principii, reguli și mod de lucru)
- Audit și prevenirea riscurilor de neconformitate
- Pregătirea pentru riscuri operaționale
Temă:Identificați 5 riscuri și potențiale abordări în activitatea de achiziții pe care o gestionați
-
15
Etica în achiziții
- Loialitate față de firmă
- Etica în selectarea furnizorilor și a produselor
- Respectarea legii concurenței libere
- Protecția consumatorului
- Proprietatea intelectuală
Feedback-ul studenților despre curs
Înscrie-te la curs
Completează formularul de înscriere pentru a primi mai multe detalii despre curs și taxa de participare.