TikTok: A venit vremea brandurilor autentice | Skillab Business School
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
Blog

Căutare

content

TikTok: A venit vremea brandurilor autentice

Cu temele făcute, business-urile pot fi mai umane

cover-647714cf642e2146748298-min-64885f9b464b5940899610.png

În anii 2000, show-urile de Reality TV cucereau inimi și minți. Eram cu toții interesați să vedem secvențe editate sumar sau chiar transmise live. Să descoperim natura umană în poate cel mai natural mod în care poate fi redat pe un ecran. Două decenii mai târziu, Casa Big Brother nu mai are locatari, dar a devenit o rețea globală de socializare, cu zeci de miliarde de vizualizări. Și se numește TikTok. 

Deși contestată de autorități din tot mai multe țări, peste 225.000 de business-uri din întreaga lume folosesc platforma pentru campanii de marketing. Și pentru a ajunge la un public care cu greu mai poate fi găsit în altă parte. Și pentru a se distra alături de alți oameni care, la rândul lor, se distrează pe TikTok. 

“Nu vreau să îmi duc brandul pe o platformă unde oamenii dansează și își toarnă apă în cap” este o reacție pe care un om de business ar fi putut să o aibă în urmă cu 7 ani. Între timp, însă, TikTok s-a schimbat.

Să îți ții business-ul departe de această platformă poate fi o opțiune. Dar în foarte puține cazuri ar putea fi una corectă. Într-o astfel de decizie, vocea audienței trebuie să fie pusă și ea în balanță. La începutul anului trecut, peste șase milioane de români cu vârsta de peste 18 ani aveau conturi pe această platformă de social media. Adică aproape 1 din 3. De ce atât de mulți? Pentru că este o rețea a imaginilor mai puțin filtrate. A momentelor mai puțin editate și regizate. A conținutului sincer, amuzant și ceva mai uman.

Adică exact obiectivele spre care ar trebui să țintească astăzi brandurile.

TikTok: de ce?

Cea mai mare calitate a conținutului postat pe TikTok este viralizarea rapidă. Dacă un brand își propune să atingă un anumit nivel de notorietate, această platformă este șansa lui de a deveni cunoscut. În plus, le oferă creatorilor de conținut un mediu confortabil, în care greșelile sunt iertate mai ușor, iar micile scăpări tehnice sunt trecute cu vederea. 

Ba chiar ajută, pentru că echivalează cu naturalețea. Iar asta face brandul să fie mai uman. Într-o lume în care toate campaniile de pe Instagram sunt filmate cu 20 de drone și editate de parcă ar fi trailerul unui film de la cinematograf, un clip de 20 de secunde care ilustrează munca frenetică din bucătăria unui restaurant premium te poate convinge că îți permiți o cină acolo. Chiar dacă nu ți-o permiți.  

Pe TikTok, oamenii caută o perspectivă nouă asupra brandurilor: cea din spatele cortinei. Mulți dintre noi suntem pur și simplu curioși să vedem cum arată o zi de relaxare din viața piloților care conduc cele mai puternice mașini din lume. Nu pentru că ar exista varianta în care să cumpărăm un monopost de Formula 1, ci pentru a vedea latura umană a unui business care își dorește să devină un “love brand”. Adică ceva care să câștige inimi înainte de a vinde. Ca de exemplu abonamente lunare pentru live streaming.

@f1 when our f1 lads met the miami dolphin’s combine challenge! 🏈😮‍💨 #f1 #formula1 #nfl #miamidolphins #miamigp ♬ Ludacris x Kylie - kate murphy

TikTok: cum?

Să presupunem că vrem să ducem pe TikTok un magazin care vinde laptopuri. Care sunt tipurile de conținut pe care acest brand trebuie să se axeze este dilema care își găsește răspuns după stabilirea strategiei și a elementelor ce vor fi comunicate publicului.

Rămânând la exemplul magazinului de laptop-uri, un business care funcționează în acest domeniu poată să educe înainte să vândă. Iar acest lucru se poate întâmpla pe TikTok.

În acest context, conceptul de educație poate fi transpus într-un clip care explică felul în care poate fi curățat un laptop, fără a fi nevoie de ajutor specializat. Sau un set de tehnici pentru a evalua dispozitivul și a-l vinde. Claritatea, concizia și capacitatea de a ilustra esența poveștii sunt elemente care trebuie să se regăsească în clipul de 20-30 de secunde. Odată clarificate, începe joaca.

  1. Fă-ți temele. Poți experimenta, dar anumite noțiuni pot fi învățate înainte de prima postare. De exemplu, ajută să înțelegi că postările de pe TikTok arată altfel față de postările de pe Facebook sau Instagram.
  2. Primele două secunde din clip sunt cele mai importante. Ritmul trebuie să fie unul susținut, potrivit subiectului ales. 
  3. Alege imagini și cadre dinamice pentru a începe video-ul. Miza este să transmiți mesajul cât mai clar și concis, iar acesta trebuie să fie de impact, pentru a păstra atenția urmăritorului până la final. 
  4. Dacă spui o poveste, cel mai probabil ea poate fi rezumată. În cazul clipului care te învață cum să cureți un laptop, esența stă în chestiunile de tehnică, deci nu în deșurubat, detaliu pe care îl poți pune pe fast forward la montaj de exemplu.
  5. Nu toate informațiile sunt necesare și tocmai de aceea e important să faci un pas în spate și poate să te consulți cu cineva din exterior pentru o părere obiectivă. Întrebarea corectă este “Ce ți se pare cel mai important de aici?”, nu “Ce ai tăia de aici?”.
  6. Dacă clipul durează mult, nu înseamnă că e bun. Pot fi suficiente chiar și 10 secunde.
  7. Formatele banale, la îndemână, nu ajută. Dacă cealaltă variantă e să te grăbești, e preferabil să mai aștepți și să înveți. În acest timp, poate fi de ajutor să folosești aplicația și să consumi conținut pentru a-ți da seama cu ce rezonezi tu ca brand și ce funcționează pentru alții.

Execuția materialului nu va fi o problemă, deși asta îi preocupă pe cei mai mulți dintre cei care abia au dat “log in” pe TikTok. Această doar-aparentă problemă se rezolvă experimentând, lucru pe care platforma îl încurajează. 

Pe un canal de social media pe care există zeci de milioane de conturi, realitatea pune la aceeași masă avantajul unui public mare, dar și o competiție aprigă pentru atenția limitată a utilizatorilor. Prin urmare, ținta finală este autenticitatea. În această situație, întrebarea trebuie să fie “Cum sunt eu diferit față de concurență?”.

Diferențele pot fi făcute de multe lucruri. Poate fi vorba despre un serviciu de relații cu clienții deosebit, poate fi prețul, ori ofertele magazinului. Astfel de elemente trebuie să existe în identitatea brandului și să fie expuse princonținutul de pe TikTok.

Recomandat de citit:

preview-63e620904b99a172468035.png

Cum să folosești imagini într-un social media dominat de video

Citește

TikTok pentru toți

Rolul TikTok în viața unui brand este de a aduce acel gen de expunere care creează o relație pe termen lung între client și business. Există totuși două nuanțe importante.

Prezența pe TikTok poate fi un vârf de lance dar, continuând metafora, nu ține loc de car și de cal. Celelalte elemente din strategie sunt importante, iar clientul nu va fi câștigat doar cu clipuri amuzante. 

Ba dimpotrivă. Regula este cât se poate de simplă: odată clientul câștigat pe TikTok, experiența lui cu brandul trebuie să se ridice la nivelul așteptărilor create. Practic, următoarea interacțiune, fie că va fi consemnată pe site sau în magazin, trebuie să completeze impresia bună lăsată de contul de TikTok, nu să o strice.

Datele sunt importante chiar și pe TikTok. Acestea trebuie corelate cu cifrele din Google Analytics, pentru a observa dacă, de exemplu, un video care a avut multe vizualizări pe platformă a adus și oameni pe site. Chiar dacă nu totul se rezumă la numărul de interacțiuni, acestea pot conduce la asocieri relevante.

Mai rămâne așadar o întrebare: este TikTok potrivit pentru orice business? 

Principiile pot fi aplicate și în domeniile considerate mai sofisticate și stricte. Dacă ești un birou de avocatură, o firmă de pază sau o grădiniță, poți găsi ceva care poate să ajungă pe TikTok și poți face asta fără teama că acel conținut va transforma brandul într-o caricatură. 

În teatru există situațiile în care uiți o replică sau te-ai bâlbâit. Automat, intri în panică. Dar ce riști să uiți în acel moment e că publicul nu știe dacă ceea ce ți se întâmplă sau ceea ce faci este sau nu parte din rol. Depinde de tine dacă ei vor înțelege că tu te-ai bâlbâit sau nu. Important e să nu uiți cine ești, să nu ștergi conținutul postat anterior și să îți asumi procesul de dezvoltare. 

Pe TikTok, lucrurile sunt mai simple: oamenii se pot îndrăgosti de un brand în două postări și pot uita o gafă în două zile.

Denisa Vlăduță, lectorul cursului Skillab "Social Media Marketing", este Regional Social Media Manager în cadrul MRM și coordonator Microsoft pentru proiecte interne și social media communication pentru Europa Centrală și de Est. Are experiență în social media și digital marketing în trei agenții de publicitate de top din România și a fost Social Media Manager pentru mai mult de 30 de branduri din FMCG, banking, tobacco și arts & entertainment.

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Informații cu cele mai bune materiale din timpul săptămânii. Abonează-te pentru a fi la curent!
Vă mulțumim pentru abonare!