Cum faci un audit SEO. 12 pași către primele poziții în Google | Skillab Business School
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
Blog

Căutare

content

Cum faci un audit SEO. 12 pași către primele poziții în Google

Website-ul companiei tale nu este doar o carte de vizită

cover-min-64663e81870c9035513217.jpg

Website-ul companiei tale ar putea deveni cel mai eficient vânzător. Sau poate rămâne o simplă carte de vizită fără rezultate clare asupra încasărilor.

Diferența o face modul în care privești lucrurile – îi dai Cezarului ce-i al Cezarului, adică ții cont de ce vrea Google și faci optimizările necesare în schimbul unui trafic organic tot mai mare sau creezi site-ul după propriile păreri și te rogi să fie bine.

În peste 25% din căutările pe Google, utilizatorii apasă pe primul link afișat în rezultate. Până la al zecelea rezultat, rata de click (CTR) scade de zece ori. Iar pe a doua pagină știm cu toții cât de des ajungem. 

Când nu îți optimizezi site-ul pentru motoarele de căutare, potențialii clienți nu te pot găsi și nu vei avea trafic organic pe site. Ce poți face atunci? Poți începe cu un audit SEO.  

Ce este un audit SEO

“Auditul SEO este o analiză a site-ului și a brandului făcută din perspectiva motoarelor de căutare. El trebuie să reflecte starea website-ului și prezența companiei în căutări, dar și să identifice direcțiile de dezvoltare atât din punct de vedere tehnic, cât și ca strategie SEO. 

În urma unui astfel de audit, ar trebui să înțelegi foarte clar care sunt punctele slabe ale site-ului și cum îl poți dezvolta strategic pentru a-ți atinge obiectivele. Acestea sunt, în general, legate de creșterea organică a traficului, a notorietății brandului, dar și de creșterea gradului de conversie”, spune Florin Gîrtan, SEO Director în cadrul Gun Media și lectorul cursului SEO Specialist al Skillab.

Altfel spus, un audit SEO este un proces de evaluare a modului în care site-ul este optimizat pentru motoarele de căutare. Acesta identifică erorile care pot împiedica site-ul să apară pe primele poziții în căutări precum și oportunitățile de care poți profita pentru a te poziționa mai bine. Și sunt multe elemente de care ar trebui să ții cont.

În primul rând, trebuie să analizezi design-ul site-ului, experiența pe care o oferă utilizatorilor și calitatea conținutului. Apoi, trebuie să te uiți la problemele tehnice care te pot arunca de pe harta internetului. 

“Auditul SEO trebuie făcut măcar o dată pe an ca instrument de verificare periodică a site-ului. Putem apela la el și dacă se schimbă direcția de business sau, în cazul unui magazin online, dacă în ofertă sunt introduse produse noi. 

Auditul este recomandat și în cazul în care observi că se întâmplă ceva din punct de vedere al performanței. Este foarte util să ai un checklist de bază și să iei fiecare pas în parte pentru a verifica dacă există probleme”, explică Florin.

În termeni plastici, să-ți treci site-ul printr-un audit SEO este ca și cum ți-ai duce mașina la revizie pentru a ști dacă te va duce în siguranță unde îți dorești, ori are nevoie de reparații. Iată cum se poate face, potrivit lui Florin.

#1. Analizează-ți obiectivele de business

Înainte de a porni la drum, este important să te uiți la obiectivele pe care le-ai setat pentru afacerea ta: ce produse sau servicii din ofertă vrei să prioritizezi, ce strategii de marketing ai, spre ce ritm de creștere țintești, unde speri să ajungă business-ul în următorul an. Aceste răspunsuri îți vor oferi direcțiile pe care vei insista în cadrul auditului SEO.

#2. Fă o cercetare a cuvintelor cheie folosite în site

Cuvintele cheie sunt căutările pe care le fac oamenii pe Google și care îi direcționează (sau nu) către website-ul companiei tale. Este important să identifici cuvintele cheie pentru care vrei să apari pe prima pagină în Google pentru a putea optimiza paginile din site sau, eventual, pentru a crea unele noi.

Să luăm cazul unui magazin online care și-a crescut vânzările, pur și simplu, schimbând un cuvânt din site. În urma analizei de cuvinte cheie, specialistul SEO a realizat că utilizatorii căutau recenzii folosind în bara de căutare cuvântul “review” și nu “părere”, așa cum era afișat inițial pe site.

“În urma auditului și a analizei de cuvinte cheie am identificat că ar avea potențial cuvântul cheie “review + denumire produs”. Or, pe site, se folosea „spune-ți părerea”. Așa că am schimbat cuvintele și rezultatul a fost unul foarte bun. Pe site au început să vină organic mai mulți clienți”, povestește Florin.

#3. Află care este viteza de încărcare a site-ului tău

Pentru magazinele online, fiecare secundă costă. Un raport al platformei de analytics Kissmetrics arată că, în cazul unui magazin care are încasări zilnice de 100.000$, o creștere de o secundă a vitezei de încărcare a site-ului poate costa compania 2,5 milioane de dolari pe an în vânzări neefectuate. 

Nimănui nu îi place să aștepte până când se încarcă un site. 40% dintre utilizatori ies de pe o pagină web dacă viteza de încărcare depășește 3 secunde. Iar Google interpretează acest comportament al vizitatorului ca semn de nemulțumire și va decide să nu prioritizeze site-ul în rezultatele căutărilor.

Viteza de încărcare a  paginilor este un factor de clasificare pentru Google, ceea ce înseamnă că te poate ajuta (sau nu) să te poziționezi mai sus în rezultate. Pentru a verifica viteza site-ului, Florin recomandă PageSpeedInsights, un instrument gratuit al Google, sau Lighthouse, un plugin pentru Chrome.

“De obicei, viteza de încărcare a site-ului este prea mare din cauza faptului că imaginile au dimensiuni foarte mari și/sau sunt în formate vechi. Site-ul se încarcă mai greu și când există foarte multe scripturi Java neoptimizate. 

O recomandare de care țin cont des pentru îmbunătățirea vitezei este implementarea unui lazy-load, un script care permite încărcarea site-ului pe măsură ce utilizatorul scroll-ează. De asemenea, este foarte utilă folosirea unui sistem de cache pentru utilizatorii care revin pe site. Acestora din urmă li se oferă informația din cache, nu din server. Astfel viteza de încărcare crește”.

#4. Află dacă Google ți-a citit și stocat site-ul 

Atunci când introduci o întrebare în motorul de căutare, căutarea se face, de fapt, în baza de date a Google, nu pe internet. Răspunsul ar veni mult prea greu. De pildă, dacă tastezi “cu ce hrănesc o pisică de rasă”, motorul de căutare are deja toate informațiile stocate pentru a-ți putea livra un răspuns în câteva secunde.

Sunt aproape două miliarde de site-uri în toată lumea, iar numărul lor crește constant. De aceea, motoarele de căutare scanează periodic internetul pentru a găsi noi pagini și pentru a colecta noi informații pe care să le indexeze (stocheze). 

Dar chiar dacă tu ai adăugat o pagină pe site-ul tău sau ai făcut modificări, nu înseamnă că Google va vedea asta imediat. Paginile care nu sunt indexate nu se află în baza de date a Google deci motorul de căutare nu le poate clasifica.

De aceea, este important să știi dacă Google ți-a citit deja paginile din site și dacă le-a indexat pe cele pe care vrei să le indexeze.

Poți face acest lucru tastând în bara de căutare "site:domeniul site-ului" (fără spațiu). Dacă site-ul este indexat, Google va afișa o listă a paginilor indexate. 

În exemplul de mai sus, Google a indexat 282 de rezultate.

“Eu fac o căutare cu site: pentru a vedea ce pagini sunt indexate. Mă uit chiar și la homepage pentru a vedea dacă este indexat și apoi până pe pagina zece pentru a vedea ce este indexat și ce nu. Dacă, spre exemplu, îmi apar din start diverși parametrii (URL n.red) și poze din site, pot veni cu recomandări pentru fișierul de robots txt (un fișier în care plasezi paginile care, din diverse motive, nu vrei să fie citite de roboții de căutare ai Google)”.

#5. Verifică sitemap-ul

Sitemap-ul este practic o hartă a site-ului pe care, conform recomandărilor Google, ar trebui să o creezi și să o adaugi în Google Search Console. 

“În cadrul unui audit SEO mă asigur că site-map-ul este bine structurat, mai ales în cazul magazinelor online. Caut să am inserate în site-map toate categoriile și, eventual, produsele să aibă un site-map separat”.

#6. Verifică parametrii URL

Parametrii URL sunt coduri de identificare care se adaugă în URL cu scop de tracking. “Paginile care au parametri pot genera conținut duplicat și implicit probleme în indexarea site-ului”, avertizează Florin. “Pentru a evita acest lucru, în general recomand:

  1. Navigarea prin site și accesarea tuturor elementelor care pot genera URL-uri cu parametri: Sortare, Filtre, Paginație, Search Intern
  2. Verifică dacă aceste pagini sunt indexate folosind operatorul “site:”
  3. Daca ai o situație în care observi URL-uri cu parametri indexați, atunci scote-i din rezultatele de căutare folosind atributul robots noindex, follow” 

#7. Verifică să nu ai pagini duplicat

O problemă a site-urilor poate fi conținutul duplicat, adică acel conținut identic plasat pe pagini web diferite. Conținutul duplicat apare fie în cazul unui furt intelectual, fie din cauza unor probleme tehnice. Spre exemplu, atunci când plasezi un text  sau un produs în mai multe categorii se pot genera URL-uri diferite. 

Problema este că roboții Google, care au, printre altele, și misiunea de a penaliza plagiatul, nu pot face distincția dintre cele două motive pentru care a apărut duplicarea. Ce fac atunci? Le exclud pe amândouă din index.

“Ca sa fii sigur că eviți probleme de duplicat trebuie să te asiguri că ai următoarele implementări:

  1. Marcajele de paginație rel=next, prev 
  2. Dacă ai un site cu mai multe variante lingvistice, trebuie implementat acel marcaj pentru limbi diferite sau URL-ul regional (care transmite motoarelor de căutare că există mai multe versiuni ale unei pagini pentru diferite limbi sau regiuni)”

#8. Verifică ce spun tool-urile Google

Google oferă proprietarilor de site-uri mai multe instrumente gratuite prin care pot verifica sănătatea site-urilor lor și nu numai.

Google Search Console oferă un set de tablouri de bord și rapoarte care permit  monitorizarea și soluționarea oricăror probleme legate de prezența site-ului în Google.

Google Analytics este un instrument care îți oferă date despre traficul de pe site-ul tău precum și sursa acestuia.

“Eu ma uit în Analytics pentru a vedea de unde primesc trafic. Vreau să mă asigur că nu primesc trafic organic din paginile pe care nu le vreau indexate. Spre exemplu, dacă ai un site de e-commerce și vine trafic pe paginile de login, coș sau wishlist, trebuie să blochezi aceste pagini de la indexare prin noindex. Orice pagină care nu are valoare din punct de vedere SEO ar trebui blocată cu noindex, pentru că nu are sens să pierzi buget de crawl cu acestea”.

Trebuie să ai mereu în vedere că apar site-uri noi în fiecare secundă, iar roboții de căutare ai Google sunt extrem de ocupați. Este în avantajul tău să nu le dai mai mult de citit pentru a avea șansa ca ceea ce este realmente important să fie analizat și indexat.

În afară de aceste tool-uri gratuite, există și servicii plătite care, de cele mai multe ori, au și variante gratuite sau perioade demo în care le poți testa.

“Eu recomand ScreamingFrog care face un crawl pe site pentru 500 de pagini în mod gratuit. De asemenea, tool-urile precum Ahrefs, Semrash, Sitebull, Oncrawl au și variante gratuite”.

#9. Analizează conținutul site-ului 

Pe paginile importante trebuie să mărești relevanța cuvintelor cheie pentru care vrei ca Google să îți afișeze site-ul.

“Meta-titlurile, meta-descrierile, tag-urile, headings-urile, descrierea din text, FAQ reprezintă un mod ușor de a adăuga conținut relevant. Dacă este nevoie , recomand și pagini complet noi, ca de exemplu cele pe care le-ai putea posta într-o secțiune blog”.

#10. Verifică site-ul din punct de vedere al experienței utilizatorului

Google recompensează site-urile cu un conținut de calitate, relevant pentru căutările respective. Se uită și la designul paginilor, la modul în care acesta este organizat și la ce vede utilizatorul înainte de primul scroll, așa că e esențial să oferi utilizatorilor o experiență bună de navigare.

“Trebuie să verifici site-ul și din punct de vedere al experienței vizitatorului, atât pe desktop, cât și pe mobil. Spre exemplu, în cazul magazinelor online, este preferabil să urmezi tot traseul pe care l-ar parcurge un client, să plasezi efectiv comenzi pentru a înțelege pașii de achiziție”.

#11. Verifică-ți competiția 

Atunci când faci un audit este foarte bine să incluzi și competiția, pentru a observa punctele forte și punctele slabe pe care le-ai putea avea. În plus, acest tip de analiză îți poate oferi noi oportunități SEO.

“Trebuie să vezi ce a dezvoltat competiția și ce ai putea învăța din ce fac ei. De asemenea, includ competiția și când fac analiza backlink-urilor în ideea că poate au linkuri (de la site-uri externe n.red) pe care le pot obține și eu.”

Procedând așa, se pot întâmpla lucruri chiar surprinzătoare.

“Am găsit odată la competitori o oportunitate de a obține linkuri de la gări din diverse țări pentru un site al unei companii de transporturi. Așa că tot ce a trebuit să facem a fost să contactăm gările respective pentru a obține același lucru”.

#12. Fă audit pe local SEO

Nu în ultimul rând, dacă ai și o prezență fizică, nu ezita să faci un audit SEO local în care să incluzi volumul de căutări după brandul tău și după categoriile de produse ce se folosesc alături de acesta. Spre exemplu, dacă ai deține pizzeria Iulia din Galați, ai putea verifica câte căutări lunare se fac din Galați pentru “pizza Iulia ”.

Recomandat de citit:

thumbnail-7-63ee4c313cac5474312760.png

SEO: Ce sunt cuvintele cheie și cum le găsești pe cele care vând

Citește

Cele mai des întâlnite greșeli  

Când  faci un audit SEO, ai putea avea în vedere și principalele greșeli pe care specialiștii le observă la site-urile din România. Iată care sunt unele dintre cele mai frecvente.

  • Sistemul ierarhic al heading-urilor, adică modul în care sunt organizate paginile în site, este foarte complicat. Ideal ar fi ca orice pagină din site-ul tău să poată fi la trei click-uri distanță de homepage. Dacă acest principiu nu este respectat, există șanse mari ca pagina îndepărtată să nu fie indexată, mai ales dacă nu există linkuri interne care să conecteze paginile.

  • Există foarte multe filtre pe care proprietarii afacerii nu știu să le gestioneze corect. Acestea creează probleme de duplicare a paginilor sau conduc la indexarea unor pagini care nu ar trebui indexate.
  • Viteza de încărcare a site-ului este foarte slabă. De multe ori, după ce site-ul este făcut de la zero, acesta nu mai este optimizat din punct de vedere al programării.

Un audit SEO este un început bun dacă vrei mai mult trafic organic, mai multe conversii din site-ul tău sau să-ți învingi concurența din online. Nu îl privi însă ca pe un scop final, ci ca pe un instrument care îți va da indicii clare despre ceea ce va urma.

Acum, că ai o evaluare în profunzime a punctelor forte și a punctelor slabe din site-ul tău, atât din punct de vedere tehnic cât și al conținutului, tot ce ai de făcut este să rezolvi, pas cu pas, problemele.

Florin Gîrtan, lectorul cursului Skillab "SEO Specialist", este SEO Director în cadrul Gun Media și are 12 ani de experiență în SEO. A lucrat ca Global SEO Manager în cadrul Veeam Software, unde a gestionat strategia globală de SEO a companiei, strategii SEO B2B pentru lead generation, funnel-uri SEO pentru promovarea produselor și strategii de SEO internațional pentru șase țări. A deținut, de asemenea, poziția de SEO Specialist în cadrul Upswing, unde a gestionat un portofoliu de 52 de clienți din diverse domenii.

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Informații cu cele mai bune materiale din timpul săptămânii. Abonează-te pentru a fi la curent!
Vă mulțumim pentru abonare!