SEO: Ce sunt cuvintele cheie și cum le găsești pe cele care vând | Skillab Business School
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
Blog

Căutare

content

SEO: Ce sunt cuvintele cheie și cum le găsești pe cele care vând

Generează trafic pentru afacerea ta folosind motoarele de căutare

cover-min-64620c03e5c04361782126.jpg

Ca orice om care apelează la ajutorul internetului pentru a afla diverse informații, și tu folosești zilnic zeci sau sute de cuvinte cheie. Vrei să faci o surpriză cuiva de Valentine’s Day și cauți pe Google “cadou Valentine’s Day 2023”? Pentru tine este o căutare. Pentru un specialist SEO este un cuvânt cheie.

Pe scurt, cuvintele cheie sunt cuvintele și expresiile pe care oamenii le introduc în motoarele de căutare pentru a găsi informațiile de care au nevoie. 

Dacă, în schimb, ești antreprenor și vrei să promovezi un serviciu sau un produs, cuvintele cheie te vor ajuta să vinzi. Ele fac legătura dintre dorința potențialului client și website-ul tău.

Dar pentru ca site-ul unei companii să poată genera vânzări sau leaduri, trebuie mai întâi să îi apară potențialului client ca răspuns al Google pentru o anumită căutare. Iar acest lucru se va întâmpla dacă website-ul conține cuvintele cheie introduse în bara de căutare. 

Dar cel mai bine explică un profesionist, Florin Gîrtan, SEO Director în cadrul Gun Media și lectorul cursului Skillab "SEO Specialist". 

“Cuvintele cheie sunt folosite pentru a conecta căutările utilizatorilor din Google la ce oferi tu pe site-ul tău. Ele se referă la termenii sau propozițiile pe care oamenii le caută pe Google”.

Să revenim la exemplul nostru. Dacă o să cauți “cadouri Valentine’s Day”, Google o să îți returneze ca prim rezultat o pagina a eMAG. Și asta și pentru că, în interiorul paginii, eMAG a folosit în descrierea produselor cuvântul cheie “cadou Valentine’s Day”.

De ce sunt importante cuvintele cheie în SEO?

“Dacă vrei ca paginile din site-ul tău să fie relevante pentru o anumită căutare din Google, trebuie să ții cont de cuvintele cheie legate de subiectul respectiv”, explică Florin.

Altfel spus, dacă vrei ca motorul de căutare să îți afișeze website-ul în rezultatele oferite oamenilor care au nevoie de produsele pe care le vinzi, ar trebui să știi ce cuvinte descriu cel mai bine oferta ta. În plus, este foarte important ce cuvinte pun în bara de căutare potențialii clienți. Din perspectiva SEO, acestea ar fi cuvintele cheie potrivite.

Cum găsești cuvintele cheie potrivite

Atunci când apelează la Google pentru problemele lor, oamenii pot căuta în moduri total diferite. De aici și dilema pe care ai putea s-o ai când trebuie să alegi un cuvând cheie în locul altuia. În definitiv, clientul magazinului tău cu haine pentru copii ar putea căuta “haine copii”, “haine bebe”, “haine bebeluși”, “hăinuțe copil”. 

Orice variantă este posibilă, așa că, pentru început, îți trebuie doar o listă cât mai lungă  cu acele cuvinte care definesc afacerea pe care vrei să o promovezi. Identifică și toate variațiile lor. Iată concret, cum poți face asta: 

1. Reîntoarce-te la site sau la propriul business

“Eu încep prin a-mi face o idee despre ce produse sau servicii vinde compania. Mă uit în detaliu în categorii, subcategorii și fac o listă cu toate acestea”, spune Florin. “Pornesc de la homepage-ul site-ului și mă gândesc care ar fi cuvintele generale care ar putea să îl descrie. Apoi merg către categorii și subcategorii”.

Să ne uităm, pentru exemplu, la homepage-ul Skillab, platforma de educație online pe care ai descoperit-o probabil introducând un cuvânt cheie în motorul de căutare.

Poți sesiza rapid ce cuvinte cheie ai putea explora: cursuri online, educație, academie online, carieră, dezvoltare profesională etc.

2. Accesează Keyword Planner

Chiar dacă poți intui ce cuvinte cheie ar putea fi potrivite, este totuși imposibil să știi exact ce caută oamenii. Aici intervin instrumente precum Google Keyword Planner (Planificatorul de cuvinte cheie) care te ajută să identifici noi cuvinte cheie relevante pentru afacerea ta și îți arată volumul lunar de căutări pentru fiecare.

“Mie îmi place să adaug câte un produs, rând pe rând. Am observat că, în acest fel, Planificatorul îți sugerează mai multe idei, iar cuvintele sunt mai relevante. Totuși, de cele mai multe ori, instrumentul îți va genera un număr mare de cuvinte cheie, unele dintre ele irelevante pentru afacerea ta. Acestea trebuie eliminate din lista”.

Cuvântul cheie “cursuri online” are, spre exemplu, între 1.000 și 10.000 de căutări lunare, în timp ce “academie online” are între 10 și 100 de căutări lunare.

3. Îndreaptă-ți atenția către reclamele pe care le-ai făcut deja

Cuvintele cheie reprezintă punctul de plecare atât în campaniile SEO, cât și în cele de paid search, adică atunci când plătești Google pentru a-ți afișa site-ul în rezultatele căutărilor pentru anumite cuvinte cheie. 

Dacă privești din perspectiva SEO, clasarea pe primele poziții în căutările Google pentru cuvântul cheie vizat îți poate aduce trafic organic pe site. În același timp, campaniile de paid search îți poziționează site-ul deasupra rezultatelor organice și îți aduc trafic plătit (vezi mențiunea “Ad” din imaginea de mai jos).

Cele două metode merg foarte bine împreună, iar informațiile generate în urma campaniilor plătite pot fi de mare folos în identificarea cuvintelor cheie potrivite în campaniile de optimizare SEO.

“Ar trebui să te intereseze și căutările care au declanșat reclamele tale și performanța acelor reclame. Uneori trebuie să mergi în sens invers și să identifici ce au căutat utilizatorii care au găsit site-ul tău relevant. Este o metodă care îți poate oferi foarte multă flexibilitate”.

Spre exemplu, dacă ai făcut o reclamă pentru a vinde mașini second hand folosind cuvântul cheie “mașini second hand” și ai avut rezultate bune, atunci ai putea folosi același cuvânt și în campaniile SEO. 

4. Folosește și alte instrumente

O altă modalitate prin care poți găsi cuvinte cheie este să verifici sugestiile făcute de Google. O poți face introducând în motorul de căutare unul dintre cuvintele cheie care au legătură cu afacerea ta.

Cum folosești cuvintele cheie în pagini. Intenția din spatele căutării

Orice căutare pe Google are în spate o intenție a celui care caută. Vrea să afle ceva. Să compare ceva cu altceva. Să cumpere ceva. Depinde de cât de aproape este de decizia de a face o achiziție.

Până să scoată cardul, călătoriile virtuale ale unui consumator se încadrează de obicei în unele tipare ce țin de gradul de conștientizare a nevoii pe care o are.

Dacă rămânem la exemplul cu mașinile rulate, etapele ar putea fi: 

  1. Nu e conștient de problemă (“unaware” ) - nu știe că vrea o mașină second hand
  2. Conștient de problemă (problem aware) – simte deja o nemulțumire (mașina cea veche se strică des)
  3. Conștient de soluție (solution aware) – caută alternative pentru a-și rezolva problema 
  4. Conștient de produse (product aware) – deja știe ofertele din piață, caută recenzii, cere oferte de preț
  5. Foarte conștient (most aware) – este gata să facă achiziția, dar are nevoie de oferta potrivită.

Pentru a reuși să îți poziționezi site-ul pe primele poziții în Google, este foarte important ca atunci când alegi cuvintele cheie pentru o anumită pagină să ții cont de intenția din spatele căutării.

Ce caută de fapt utilizatorul pe care vrei să îl atragi pe site-ul? Vrea să cumpere? Vrea mai multe informații generale despre diverse soluții la problema lui? Vrea informații de la alți utilizatori? Vrea să navigheze mai rapid pe un website pe care îl cunoaște deja?

Un mod foarte simplu prin care poți afla care este intenția din spatele unei căutări este să faci chiar tu ceea ce ar face un potențial client în mod normal. 

Să zicem că ai o afacere cu mașini second hand, iar din Planificatorul de cuvinte cheie afli că oamenii caută astfel de oferte tastând în bara de căutare “mașini rulate”. Tot ceea ce trebuie să faci este să cauți și tu “mașini rulate” pentru a vedea ce rezultate primești.

Poți observa că motorul de căutare îți afișează mai multe magazine online. Ce înseamnă asta? Înseamnă că intenția exprimată prin căutarea “mașini rulate” este de a cumpăra. 

În schimb, dacă introduci în bara de căutare  “ce mașină să îmi cumpăr”, Google îți va arăta videoclipuri și articole. Cum interpretezi acest lucru din perspectiva intenției consumatorului? Folosind acele cuvinte cheie, oamenii caută de obicei informații, fără a avea încă intenția de a cumpăra.

“Dacă o căutare este informațională, nu poți apărea niciodată în primele căutări cu o pagină de e-commerce, iar dacă ai o căutare cu scopul de achiziție, nu poți apărea cu o pagină de content”, este concluzia lui Florin.

Cum alegi cele mai bune cuvinte cheie 

După ce ai strâns o listă extinsă de cuvinte cheie relevante pentru afacerea ta și ai identificat și intenția din spatele lor, nu rămâne decât să stabilești care sunt cele cu care te-ai putea poziționa ușor în primele rezultate.

Iar pentru a face asta îți trebuie câteva criterii de selecție. Te poți uita după:

  1. Volumul de căutare
  2. Concurența sau dificultatea 
  3. Numărul de cuvinte

“Eu fac gruparea cuvintelor pe subiecte și le împart după intenția din spatele căutării. Unde am dubii despre intenția din spatele unui termen, îl caut pe Google să văd rezultatele. În funcție de ce tipuri de site-uri am în rezultate, pot să îmi dau seama de intenție. Dacă sunt majoritar sau exclusiv site-uri de e-commerce, atunci este tranzacțională, daca sunt bloguri și articole atunci este informativă.”

Folosesc volumul lunar de căutări, dar nu prea țin cont de dificultate (un indicator oferit de Planificatorul de Cuvinte Cheie și alte tool-uri specifice care spune cât de greu îți va fi să ajungi cu site-ul tău pe primele poziții în Google). Mă raportez la dificultate tot în funcție de volumul de căutări. Dacă este un cuvânt foarte căutat, înseamnă că are competitori”.

De fapt, este foarte simplu să estimezi singur dificultatea cuvintelor pe care vrei să le folosești. Trebuie doar să introduci acel cuvânt în Google și să analizezi primele rezultate.

Să luăm din nou exemplul nostru cu mașini second hand.  

Folosind acest cuvânt cheie, Google afișează în mod organic, pe primele două poziții, site-urile binecunoscute Autovit și olx. Cum interpretez asta din perspectiva SEO?

“Unui site nou sau mic îi va fi extrem de greu să ajungă pe primele poziții cu acest cuvânt cheie (mașini second hand n.red)”, avertizează Florin.

Recomandat de citit:

thumbnail-back-64770c2683c01684330229.png

Backlink-urile, modul internetului de a ne cunoaște

Citește

Ce faci în acest caz?

“Pentru a pătrunde totuși pe acea nișă, va trebui să începi cu un cuvânt cheie cu un volum de căutări mai mic. Este o abordare strategică – pleci de la ceva foarte nișat pentru a putea aduce trafic, urmând să construiești mai departe spre general. Traficul astfel obținut va funcționa ca un semnal pozitiv pentru Google” explică Florin.

De cele mai multe ori, cuvintele cheie cu volume mai mici de căutări sunt acelea ce includ, de fapt, mai multe cuvinte. Se mai numesc și long-tail și au un rol foarte important în strategiile SEO. 

“Poți analiza cuvintele cheie și din perspectiva tipului lor: long-tail vs short-tail. Te poți lega de ele ca probabilitate de achiziție. Cuvintele long-tail au cea mai mică rată de căutare, dar sunt folosite în general de cei pregătiți să cumpere acum. 

Spre exemplu, din partea celor care caută “iPhone 14 Pro preț” sau “iPhone 14 Pro ofertă” există șanse mult mai mari de a converti decât din partea celor care caută iPhone. În schimb, cei care caută în cuvinte short-tail (care au în componență 1-2 cuvinte n.red), caută informații generale, vor o cercetare preliminară pentru nevoia lor”.

Nu în ultimul rând, în etapa de prioritizare, este important să incluzi printre criterii inclusiv poziția pe care, la acel moment, site-ul tău o are în rezultatele date de motoarele de căutare. 

“Dacă ai cuvinte cu care site-ul tău stă bine deja, le poți lăsa mai la urmă. În prima parte, ar trebui să te concentrezi pe cuvintele pentru care apari în paginile 2-3. În urma auditului și a unor recomandări punctuale, aici se poate crește foarte ușor. Apoi, trebuie analizate cuvintele pentru care apari în paginile 4-5-6”, recomandă Florin.

Imaginează-ți că site-ul de prezentare al afacerii tale de mobilier pe comandă apare în pagina 3 atunci când cauți în Google cuvântul cheie “mobilier pe comandă”. Ce e de făcut? Analizezi paginile din site-ul tău unde apare acest cuvânt cheie și vezi cum poți să le îmbunătățești. 

Greșeli de evitat

Având în vedere că peste 90% dintre cuvintele cheie au doar 10 căutări lunare sau mai puțin, concurența este acerbă indiferent de nișa ta. Așa că încearcă să faci SEO ca la carte și evită, pe cât se poate, greșelile de mai jos. 

  1. Nu iei în calcul cuvintele cu zero căutări. 
  2. Nu ții cont de intenția din spatele căutărilor.
  3. Folosești cuvinte care nu au legătură, de fapt, cu business-ul.
  4. Folosești abrevieri. 
  5. Faci cercetare doar pe cuvinte generale.
  6. Adaugi exagerat și nefiresc cuvinte cheie în paginile website-ului. 

“Eu încerc să evit strategiile de keyword stuffing (adăugarea exagerată a unor cuvinte cheie în text, fără a ține cont de logică, semantică, lizibilitate).  Însă adaug cuvântul cheie în prima frază a textului, URL-uri, title tag-uri, meta descrieri și intertitluri. De asemenea, în text folosesc subiectul principal și cuvinte adiacente acestuia”.

Fără îndoială, cercetarea cuvintelor cheie este una dintre activitățile SEO fundamentale, cu impact major asupra succesului pe termen lung al unei campanii de promovare pe Google. Când un site web nu apare în rezultatele căutărilor, nu cresc nici traficul și nici rata de conversie.

Florin Gîrtan, lectorul cursului Skillab "SEO Specialist", este SEO Director în cadrul Gun Media și are 12 ani de experiență în SEO. A lucrat ca Global SEO Manager în cadrul Veeam Software, unde a gestionat strategia globală de SEO a companiei, strategii SEO B2B pentru lead generation, funnel-uri SEO pentru promovarea produselor și strategii de SEO internațional pentru șase țări. A deținut, de asemenea, poziția de SEO Specialist în cadrul Upswing, unde a gestionat un portofoliu de 52 de clienți din diverse domenii.

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Informații cu cele mai bune materiale din timpul săptămânii. Abonează-te pentru a fi la curent!
Vă mulțumim pentru abonare!