Gen Z: Generația adaptării | Skillab Business School
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
Blog

Căutare

content

Gen Z: Generația adaptării

Echilibru între viață și job, salariu motivant și identificarea cu valorile companiei. Le oferi asta, sau pleacă

cover-min-64e5eacf00ecf267962422.jpg

Dacă citești articolul ăsta și nu știi ce înseamnă Generația Z, șansele sunt foarte mari să nu faci parte din ea. Dar dacă ești parte din Generația Z, atunci nu rata ce o să îți povestesc mai jos. Ar putea fi cheia succesului tău.

Indiferent că sunt priviți din interior, sau de cei din generațiile anterioare, Gen Z sunt aici să schimbe lumea. Așa cum au făcut-o și cei de dinaintea lor. Generația Z, sau Gen Z, Centennials, ori Zoomers sunt denumiri generice pentru cei născuți între 1995 și 2010. Iar acești tineri tocmai intră pe piața forței de muncă sau se pregătesc să o facă.

Așa că am discutat cu Laurențiu Lupu, Head of Human Resources la Rossmann Romania și lectorul cursului Skillab Strategii de recrutare a talentelor, despre cum ar trebui să se adapteze ei la noua lume. Dar și despre cum lumea ar trebui să se adapteze la noul suflu pe care acești tineri îl aduc pe piața muncii.

Cine e Gen Z?

Tinerii din Generația Z le urmează celor din generația Millennials, și cel mai probabil, sunt copiii celor din Generația X. Da, nu suntem chiar inventivi cu numele astea de generații, dar facem ce putem, ca omenire.

Gen Z sunt nativii digitali, sunt acei "new kids on the block" care nu au cunoscut o lume fără smartphone, internet și social media. Da, pare că nu pot lăsa telefonul din mână, indiferent de momentul zilei sau contextul în care se află. Este blestemul, dar și binecuvântarea acestei generații guvernate de tehnologie.

Ca orice generație de dinaintea lor, Gen Z sunt diferiți de orice a fost pe piața muncii până acum. Sunt des etichetați, dar reușesc să iasă mereu în afara stereotipului, spune Laurențiu. Și ăsta e farmecul lor.

“Trebuie să lăsăm la o parte orice prejudecată pe care o avem despre o anumită generație și să îi vedem pe acești tineri ca pe oamenii care sunt. Nu trebuie să fie etichetați, catalogați. Ăsta este mesajul pe care îl transmit colegilor mei manageri care au în echipă tineri. Noi am fost educați să facem lucrurile într-un anumit fel, dar poate că nu este cel mai bun mod. Poate că ei pot să ne ofere o altă perspectivă și să facem lucrurile mai repede, mai bine, mai în siguranță, cu mai puține costuri.”

Despre tinerii din Generația Z au curs deja nenumărați terrabytes de articole. S-a spus despre ei că sunt leneși, pretențioși, mereu îndreptățiți să primească, dependenți de smartphone. Dar este și cea mai conectată generație din istorie. Cea mai adaptabilă. Poate, cea mai independentă și liberă în gândire. Cea care pune experiențele înaintea lucrurilor. Și atât de orientată către viitorul omenirii și al planetei.

“Sunt persoane educate, spontane. Caută la un loc de muncă un sentiment de împlinire. Sunt acei naivi sau visători, care vor să miște lumea înainte. Au genul acesta de aspirații. Vor să facă din lumea în care trăiesc și în care trăim un loc mai bun. Iar pentru asta, caută oportunități personale și profesionale care să le ofere experiențe în viitor”, spune Laurențiu.

De ce va fi o generație de succes

Deși este adevărat că această generație are partea ei de provocări, există, de asemenea, o mulțime de motive pentru a fi optimist în ceea ce privește viitorul.

Gen Z sunt conectați permanent nu doar la cercul lor de cunoscuți, ci la întreaga lume. Sunt cetățeni globali. Una dintre caracteristicile definitorii ale Generației Z este confortul lor cu schimbarea și capacitatea de a se adapta rapid la situații noi - un lucru care va fi util într-o piață a muncii în continuă schimbare, unde job-urile sunt în mod constant perturbate de noile tehnologii și modele de afaceri.

Au fost învățați de la o vârstă fragedă să gândească pentru ei înșiși și să pună la îndoială autoritatea - un lucru care, paradoxal, le va fi de folos la locul de muncă, unde contestarea status quo-ul ar putea aduce soluții inovatoare.

Iar lumea va trebui să se adapteze la ei, și nu invers, subliniază Laurențiu. “E clar că noi trebuie să ne adaptăm la stilul acesta. Până în 2030, generația Z va reprezenta 30% din forța de muncă, la nivel global. Nu mai e mult până atunci.

Gen Z apreciază feedback-ul. Dacă au făcut un lucru, vor să știe dacă l-au făcut bine. Dacă nu a fost bine, de ce nu a fost bine, și vor să aibă ocazia să îl facă din nou.”

Faptul că au crescut în vremuri economice dificile i-a învățat pe cei din Generația Z cum să se adapteze și să se descurce cu mai puțin - o abilitate importantă, mai ales acum, când multe companii reduc costurile.

Și, spre deosebire de generațiile anterioare, cei din Generația Z preferă să își cheltuiască banii pe experiențe precum concerte, festivaluri și călătorii - un lucru de care companiile ar trebui să țină cont atunci când încearcă să atragă acest grup demografic.

“Pentru mine e important să discut cu acești tineri, să văd ce își doresc ei de la un loc de muncă, în general, și apoi de la compania mea. Au fost cazuri în care ei își doreau de la job ceva ce noi nu puteam să le oferim. Și atunci a fost mai sincer să ne despărțim în momentul respectiv. Nu avea rost să generăm frustrări de ambele părți”, spune Laurențiu.

Cum atragi un angajat Gen Z?

Generația Z este gata să producă un impact uriaș, pe măsură ce intră pe piața muncii, într-o lume care s-a schimbat fundamental de pe vremea când părinții sau bunicii lor făceau același lucru.

Datorită nivelului lor de confort cu tehnologia și a spiritului lor antreprenorial, tinerii Gen Z vor aduce idei proaspete și perspective noi la locurile de muncă tradiționale.

Și, deși tendința lor de a căuta un loc de muncă în altă parte poate fi frustrantă pentru angajatori, este important să ne amintim că ei caută, pur și simplu, joburi care îi satisfac la nivel personal, lucru pe care generațiile anterioare nu și-au permis întotdeauna să îl facă.

“Diferențele dintre generații sunt date de context și de momentul în care s-au născut. Dacă ne gândim la Generația X, persoanele născute între anii '60 și '80, internetul abia atunci se inventa. Noțiunea de work-life balance nu exista. A venit mai târziu, odată cu Generația Y, cu Milenialii.

Faptul că cei din Generația Z au fost expuși de când s-au născut la tot ce înseamnă internet și social media, că sunt conectați permanent și instant la tot ce se întâmplă în lumea întreagă, asta îi face distincți”, spune Laurențiu.

Și totuși, e greu să îi iei pe toți la un loc și să găsești un șablon. Așa cum sunt diferiți de toate generațiile de dinaintea lor, cei din Gen Z sunt diferiți și între ei. Ca noi toți, de altfel, indiferent de anul nașterii. Și nu este un secret că fiecare nouă generație pare să primească o reputație proastă și critici din partea celei precedente. Iar asta e greșit, spune Laurențiu.

“Nu sunt de acord cu generalizările de tip negativ - Generația X avea o disciplină în muncă mai bună, versus Generația Z, care este mai visătoare. Aceste generalizări nu fac bine și creează niște tabere de care nu avem nevoie. Suntem cu toții colegi, indiferent de anul nașterii, studii, abilitatea de a folosi internetul și tehnica. Toți suntem parte din aceeași echipă și obiectivul nostru este același: să producem valoare pentru clienți, acționari și comunitate.”

Recomandat de citit:

preview-min-6450d2b89871f508950085.jpg

Ce e de făcut cu un lider toxic?

Citește

Generația care sare de la un loc de muncă la altul?

Avantajul adaptabilității are și o altă față a monedei, pe care managerii o văd des. Este greu să ții pe loc un Gen Z, spune Laurențiu. “Visul oricărui manager este ca un angajat din Generația Z să stea cât mai mult în companie. Însă trebuie să fim realiști: dacă nu reușim să le oferim acestor tineri experiențele de care au nevoie și sensul muncii pe care ei îl doresc, vor pleca.

Ce ar trebui să facem? Ar trebui să îi întrebăm, să îi ascultăm, să aflăm cum văd ei modul de a face lucrurile și să ținem cont de părerea lor. Să îi implicăm în cât mai multe proiecte din afara sferei profesionale, cum ar fi acțiuni de CSR. Sunt foarte angajați în zona aceasta, vor să participe la toate acțiunile. Unii dintre ei își dedică energia în timpul lor liber pentru a face voluntariat.”

Și, să nu fim ipocriți. Nimeni nu lucrează doar din pasiune, oricât de mult s-ar identifica cu valorile companiei sau ar avea parte de satisfacția jobului. “Am cu ei discuții foarte tranșante, foarte transparente. De la prima interacțiune vor să știe cât este salariul, ce beneficii mai oferă compania.

Poate părea o abordare pur tranzacțională, dar nu este. Este pur și simplu lumea în care ei au crescut. Au foarte multe oferte. Dacă nu vin la mine, mai sunt alți trei angajatori care i-au sunat sau îi vor suna”, spune Laurențiu.

Dar banii nu sunt singurul aspect care îi determină să aleagă sau să păstreze un job. “Salariul e cu siguranță într-un top 3 al priorităților și e normal să fie așa. La fel de importante sunt siguranța locului de muncă, relația pe care o au cu managerul direct și posibilitatea de a se dezvolta în cadrul companiei.”

Ce urmează?

Abia a apărut pe piață Gen Z și deja ne gândim la cum vor arăta noile generații. Răspunsul scurt este că nimeni nu știe. “Dar cu siguranță vor aduce lucruri bune”, spune Laurențiu. „Fiecare generație care a venit a adus ceva în plus față de generația anterioară. ”

Data viitoare când auziți că “tinerii aceștia din ziua de azi” au numai defecte, gândiți-vă că ei moștenesc lumea pe care le-o lasă generațiile de dinainte. Și fac din ea ce pot, cu ce au la îndemână.

Calitățile lor sunt distincte, iar mulți dintre cei născuți înaintea lor nu le aveau. Și poate că sunt primii care conștientizează cu adevărat că job-ul este doar un instrument pe care îl folosești să îți trăiești adevărata viață. Iar din asta avem cu toții de învățat.

Laurențiu Lupu are peste 15 ani de experiență în Resurse Umane în industria ambalajelor, energie, facility management și construcții. A recrutat peste o mie de candidați atât la nivel de execuție, cât și la nivel operațional și strategic și a dezvoltat strategii de talent acquisition care să ajute companiile să atragă, să rețină și să dezvolte abilitățile angajaților.

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Informații cu cele mai bune materiale din timpul săptămânii. Abonează-te pentru a fi la curent!
Vă mulțumim pentru abonare!