Ți s-a reproșat vreodată că tot ce postezi în social media este despre munca ta? Dacă remarca este a unui apropiat exasperat că nu vede mai multe poze cu pisica ta, felicitări! Poate fără să vrei sau să știi, îți creai deja un brand personal. De aici mai sunt doar câțiva pași până la momentul în care, la un interviu de angajare, în timp ce te prezinți, recrutorul îți va spune “știu asta, pentru că îți cunosc munca și sunt la curent cu proiectele tale”.
A construi un brand personal poate părea un moft sau ceva ce ar fi specific mai degrabă influencerilor din online. Angajații din companii sunt asaltați de sarcini complicate, antreprenorii descoperă zilnic ițele încâlcite ale lumii de business, iar freelancerii jonglează cu proiecte în căutarea stabilității. Ce au în comun cele trei categorii? De cele mai multe ori, prejudecata că a construi un brand personal consumă prea mult timp și nu merită să fie o prioritate.
Dar și greșeala de a gândi în acest fel. Vitalie Cojocari este jurnalist cu peste 20 de ani de experiență, prezentator TV și lectorul cursului “Construiește-ți brandul personal”. El explică felul în care a avea un brand personal nu este nici opțiune, nici necesitate, ci un element esențial pentru fiecare profesionist din fiecare domeniu. Provocarea ține de a controla elementele brandului, pentru ca acesta să funcționeze ca un atuu și nu ca o slăbiciune.
Ingredientele brandului personal
Oamenii pe care îi cunoști în primul rând după munca lor și nu doar după nume sunt, în esență, cea mai bună definiție a brandului personal. Bill Gates este înainte de toate CEO-ul Microsoft și Oprah Winfrey se identifică prin show-ul de televiziune “Oprah”. Însă a avea un brand personal nu mai este o caracteristică rezervată exclusiv personalităților, pentru că un brand personal poate arăta și așa.
“Brandul personal este o imagine pe care tu o proiectezi asupra ta și ceilalți oameni o proiectează asupra ta. Este necesar pentru că, având un brand personal, oamenii vor ști la cine să apeleze. Te ajută efectiv să-ți faci meseria”, explică Vitalie Cojocari.
Tehnologia a creat o lume în care fiecare profesionist din fiecare domeniu are o audiență globală, dar și o concurență globală. Prin urmare, elementele de departajare sunt esențiale. Să ai încă un CV care să preceadă CV-ul scris și să îl susțină, poate face diferența. Adică un brand personal care, înainte de orice, trebuie identificat și construit.
“Începe cu o analiză a ta. Este necesar să îți dai seama care sunt valorile tale, care sunt motivele pentru care îți dorești acest brand personal, ce anume te definește. În esență, primul pas este să răspunzi la întrebarea «ce le spun oamenilor despre mine»?”, explică Vitalie Cojocari.
Într-o mare aproape nesfârșită de branduri, cele autentice sunt cele care atrag atenția și sunt sustenabile pe termen lung. Prin urmare, pasul doi este cel în care elementele esențiale din povestea brandului personal sunt definite. Nu toate detaliile sunt necesare, nu totul este relevant și nu totul trebuie spus.
“Povestea aceasta trebuie să fie 100% autentică. Trebuie să aibă experiențe personale. Poți să creezi, de exemplu, o declarație de brand, dar nu prin niște lozinci goale de conținut”.
Pasul 3: promovarea. În această etapă, spune jurnalistul Vitalie Cojocari, este important să înaintezi pe linia fină dintre extrema în care ești agasant și te transformi într-o reclamă obositoare și extrema în care încercarea de a construi un brand personal s-a oprit la niște postări pe Facebook, pierdute printre zeci de poze din concedii.
“Promovarea nu echivalează cu reclama. Oamenii urăsc reclamele. Contează să identifici ce îi interesează să afle despre tine. Chiar e important pentru imaginea ta de profesionist ce ai mâncat astăzi la prânz?”, mai spune Vitalie Cojocari.
Dacă răspunsul este “nu”, atunci astfel de momente nu au de ce să facă parte din rețeta pentru construirea brandului personal, cu atât mai mult cu cât, în multe situații, brandul personal este confundat cu influencing-ul.
Mai exact acel tip de influencing pe care avem tendința de a-l asocia cu moda, pozele făcute lângă obiective turistice și citatele atribuite greșit unor filozofi. În timp ce o astfel de abordare poate aduce vizibilitate, ea nu va contribui la construirea unui brand ce are la bază abilitățile profesionale. Adică un act ratat.
Dincolo de intenția clar exprimată, construirea unui brand personal necesită autenticitate în exprimare și multă perseverență dublată de disciplină.
“Conturarea unui brand personal vine cu multă muncă. În fiecare zi trebuie să-ți aloci câteva zeci de minute, o oră pentru a lucra la asta. Trebuie permanent actualizat. În fiecare zi este nevoie să mai spui ceva despre ceea ce faci”.
Despre ceea ce faci sau despre cine ești? Brandul personal nu ar trebui să fie o repetare infinită a identității profesionale, explică Vitalie.
“Pe de-o parte, munca trebuie să vorbească despre tine. Dacă în fiecare zi urli cine și ce ești, s-ar putea ca la un moment dat oamenii să se simtă agasați. Dar pe de altă parte, munca nu poate să vorbească efectiv despre despre tine. Tu trebuie să o prezinți oamenilor”.
Ce brand au cei care nu vor un brand?
A fi absorbit de propria muncă este o atitudine care poate aduce numeroase avantaje. Pentru un proaspăt angajat aflat la primul lui loc de muncă, poate fi calea către o promovare mai rapidă în organizație. Antreprenorii dedicați 100% proiectului vor vedea mai rapid rezultatele la care visau când ideea lor era un simplu post-it lipit pe un perete. Freelancerii vor ajunge mai rapid la punctul în care predictibilitatea profesională se îmbină cu plăcerea de a fi independent.
Însă aceeași atitudine poate fi motivul pentru care importanța creării unui brand personal este evaluată în mod eronat.
“Brandul personal nu este un moft, ci un fel de a fi în lumea modernă. Degeaba ești tu cel mai bun dacă alții nu află despre tine. Poți aștepta ca oamenii să vină la tine în mod organic, dar asta nu va funcționa.
Fie că ești jurnalist, că ești web developer sau agent de vânzări, în momentul în care tu nu ești în stare să le spui oamenilor cine ești - pentru că altfel nu are cine să o facă mai bine decât tine - se întâmplă o situație paradoxală: poți să fii bun la tine acasă, dar oamenii n-o să știe despre tine”, avertizează Vitalie Cojocari.
În acest context ar putea apărea o altă dilemă: brandul personal este opțional pentru un profesionist sau am putea considera că este un element esențial? Vitalie Cojocari explică faptul că răspunsul corect este abia a treia variantă.
“Aici este un paradox: să nu îți dorești un brand personal este în esență un brand personal. Trebuie totuși să fim de acord cu un lucru: din momentul în care am ieșit pe stradă, în lume, și am ales ce purtăm, ce spunem și cum ne raportăm la ceilalți, aceea este o primă formă de brand personal”.
Când un candidat pentru un post de web designer ajunge față în față cu recrutorul, iar acesta îi vorbește despre referințele pe care le-a strâns din alte companii în care candidatul a mai lucrat, percepția recrutorului se formează în funcție de un brand personal descris de alții. Poate fi o situație riscantă, explică Vitalie, deoarece brandul personal funcționează ca un atu atunci când putem controla elementele sale.
“Dacă pentru tine contează cum arăți, cine ești, cum vorbești și cum te vede lumea, atunci vei înțelege că ai nevoie de un brand personal. Întotdeauna ai varianta în care pur și simplu lași lucrurile să meargă de la sine, dar atunci vei constata că depinzi de ceea ce spun ceilalți despre tine”.
Cum arată succesul unui brand personal
În luna martie a acestui am hotărât că brandul meu personal, de jurnalist, are nevoie de o pagină de LinkedIn. Deși am o experiență de 11 ani în acest domeniu, nu am simțit niciodată că prezența pe această platformă mi-ar putea aduce beneficii. Pe măsură ce am postat, dar nu am avut parte de feedback-ul la care mă așteptam, activitatea mea a scăzut tot mai mult. Vitalie Cojocari spune că succesul brandului personal (inclusiv cel dezvoltat în social media) trebuie evaluat în timp, din două perspective: calitativ și cantitativ.
“Putem măsura calitativ, iar aici intervine feedback-ul. Oamenii care nu te cunoșteau până de curând vin cu un feedback la tine și îți spun dacă e bine sau rău. Îți poți da seama dacă trebuie să continui așa cum ai început dacă 7 din 10 oameni îți spun că e bine ceea ce faci. Dacă rămâi în această marjă, poți considera că ai reușit să ajungi la publicul țintă.
Apoi intervine evaluarea cantitativă. Dacă ești antreprenor și vezi o creștere bruscă a vânzărilor ar trebui să te întrebi dacă asta nu are legătură cu brandul personal pe care l-ai construit. Poate că ai reușit să-i convingi pe oameni și prin felul tău de a fi, dar și prin faptul că ești un bun specialist.
Un brand personal bine construit îți va aduce expunere mai mare în «piața publică». Adică mai multe like-uri, mai multe distribuiri, mai multe vizualizări”.
Construirea unui brand personal este un proces care trebuie integrat în munca de zi cu zi, tocmai pentru ca munca să fie apreciată la adevărata ei valoare în mediul profesional.
“Dacă scrii ceva, o dată pe lună, pe o platformă, undeva, aceea e doar o încercare”, explică Vitalie Cojocari, care atrage atenția asupra unui detaliu important: dacă am decis că avem nevoie de un brand personal și suntem dispuși să investim timp și resurse în conturarea lui, dezvoltarea brandului va deveni în timp un reflex sănătos și un atuu profesional.
Vitalie Cojocari, lectorul cursului Skillab “Construiește-ți brandul personal”, este jurnalist și prezentator TV în cadrul Euronews România, după mai mulți ani petrecuți la Pro TV. Cu peste 20 de ani de experiență în presă, el are în prezent o comunitate ce adună peste 100.000 de oameni pe conturile de social media, acolo unde produce conținut jurnalistic.