Networking: Cum înveți să îl iubești | Skillab Business School
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
Blog

Căutare

content

Networking: Cum înveți să îl iubești

Drumul de la “nu vreau” la “aș putea învăța ceva”

cover-min-6492cdb02ab45925470307.jpg

Un cod vestimentar. Oameni pe care nu îi cunoști. Oameni pe care îi cunoști. O oră fixă la care trebuie să ajungi, dar poate nu chiar la acea oră pentru a nu părea ciudat. Un anumit număr de ore care trebuie să treacă până când ar fi acceptabil să pleci. Ideea că pierzi timp. Perspectiva unor discuții în care te simți inferior. 

Pentru unii, acestea sunt ingredientele iadului social. Pentru alții sunt doar coordonatele unui nou eveniment de networking.

Ar putea fi chiar un banc sec: un antreprenor, un angajat din compania X și un freelancer se află la un eveniment. Ce au cei trei în comun? Ar vrea să fie în oricare altă parte. În timp ce, pentru unii, a socializa în medii profesionale este o a doua natură, pentru alții este o corvoadă. Însă și unii, și alții știu mai mult sau mai puțin același lucru: networking-ul este necesar în business, în freelancing și în planurile de a avansa în carieră. 

Vitalie Cojocari este jurnalist cu peste 20 de ani de experiență, prezentator TV și lectorul cursului “Construiește-ți brandul personal”. Venind dintr-o meserie în care a păstra legătura cu oamenii este o activitate esențială, Vitalie știe că a percepe networking-ul drept o activitate necesară este doar primul pas spre a-i înțelege potențialul. 

Mai rămân provocări precum lipsa timpului, ideea că aceste evenimente nu sunt cu adevărat utile, dar și senzația că, pus față în față cu alți profesioniști din domeniu, nu ai face față discuției. “Se spune că pofta vine mâncând și, ca orice altceva, networking-ul se învață”, explică Vitalie Cojocari.  

Networking pentru introvertiți

În SUA, între 30 și 50% din populația țării ar putea fi inclusă în categoria introvertiților. Chiar dacă mulți dintre cei care s-ar caracteriza în acest fel nu sunt mai mult decât timizi și retrași, cu toții resimt un disconfort crescut atunci când vine vorba despre socializare. 

Lupta cu fricile și emoțiile altfel naturale este necesară pentru că networking-ul a devenit a devenit un instrument de business esențial. O cercetare realizată de Universitatea Cornell pe un grup de 165 de angajați ai unei firme de avocatură din America de Nord a relevat faptul că networking-ul este o necesitate atât în interiorul companiei, pentru a fi conectat la actualii clienți, cât și în afara ei, pentru a atrage alții noi. 

Studiul are și vești bune pentru cei care deși au înțeles că networking-ul este important, activitatea nu le este pe plac: aversiunea față de networking poate fi depășită. Primul pas trebuie bifat chiar înainte de eveniment.

“Trebuie să fim atenți la lucrurile esențiale care țin de imagine: cum ne îmbrăcăm, de exemplu, în funcție de evenimentul de networking la care mergem. Nu trebuie să fim în extrema prea elegantă doar pentru că e un eveniment de networking, dar nici nu trebuie să neglijăm acest aspect”, atrage atenția Vitalie Cojocari.

Odată rezolvată chestiunea aparențelor, pasul doi ține de scopul participării la un eveniment de networking. “Să știm de ce mergem acolo”, este îndemnul lui Vitalie. Dar poate că, totuși, oricât ai încerca să îți depășești fricile asociate socializării, curajul de a ieși din casă nu este de găsit. În acest caz, o schimbare de perspectivă ar putea salva întreaga percepție asupra activității.

“Dacă ești atât de introvertit și îți e chiar teamă să vorbești în public, mai ai oricând cealaltă variantă: mergi și ascultă-i pe ceilalți. Niciodată nu ai de unde să știi ce îți poate aduce o întâlnire cu oamenii”

Vitalie recomandă “metoda jurnalistului” pentru cei cărora nu le vine natural să interacționeze fără emoții într-un cadru profesional. 

“Oamenii tind să creadă că treaba jurnaliștilor este să vorbească foarte mult, dar asta este complet greșit. De fapt, jurnaliștii trebuie să asculte foarte mult. Atunci când mergi și vorbești cu specialiști pe care chiar îi respecți, este necesar să le pui întrebări, care să fie simple și oneste. Nu există oameni care să nu își dorească să vorbească despre ei și realizările lor dacă se află în cadrul potrivit și e o discuție sinceră”.

Networking în lupta cu timpul

Deși este un renumit strateg în domeniul marketingului și un reputat profesor în cadrul Universității Duke, Dorie Clark explică faptul că însăși ideea de networking îi provoca anxietate. Unul dintre motive ține de lipsa de timp, o problemă pe care a rezolvat-o realizând un program foarte clar, în care îmbină munca cu odihna, întâlnirile 1:1 de business și evenimentele de networking. 

Jurnalistul Vitalie Cojocari spune că deși profesia lui depinde de networking, are și el dificultăți în a-și găsi timp pentru asta. La fel cum au mulți manageri, freelanceri sau profesioniști care, în mod natural, pun munca pe primul loc și asociază networking-ul cu distracția.

“Din când în când, mă oblig să merg la anumite întâlniri pentru că știu că face parte din meseria mea și știu că, dacă nu fac asta, este o formă de autosabotaj. Dacă nu ne facem timp, alegem de fapt să ne punem o barieră. Suntem ca și cum Cristiano Ronaldo ar juca desculț: în liga a treia de undeva ar marca goluri, dar la Real Madrid nu ar face față”. 

Cum avem discuțiile de după discuții

O altă spaimă comună în rândul celor care nu sunt fani ai networking-ul ține de perspectiva de a discuta cu oamenii de la un astfel de eveniment. Sindromul impostorului este reclamat tot mai des de către cei care trebuie să vorbească în public sau să interacționeze cu persoane din afara zonei de confort. 

“Sindromul impostorului ne poate ține mult în spate. Credem că alți oameni nu ne vor considera suficient de buni. Om normal fiind, aceasta este o temere justificată. Așadar, să spunem ce avem de spus și să fim atenți la felul în care spunem acele lucruri. Această calitate vine odată cu experiența”, ne asigură Vitalie Cojocari. 

Soluția însă nu este cea a discuțiilor de complezență. Un studiu al cercetătorilor Tiziana Casciaro și Miguel Sousa Lobo arată că relațiile profesionale cu adevărat valoroase se construiesc prin interacțiuni cu mize mari, pe teme în care toate părțile implicate își aduc contribuția. Tocmai de aceea, explică și Vitalie Cojocari, este necesar să facem networking cu un scop bine definit și ținte clare.

Însă networking-ul este o activitate care nu se rezumă doar la evenimentele fizice. Un eveniment de networking de succes este unul la care am creat legături ce mai apoi s-ar putea transforma în colaborări de succes. Altfel, pur și simplu am schimbat o seară cu trei episoade din serialul preferat, pe o seară în oraș.

“Este important să îi contactezi pe oamenii cu care ai discutat la eveniment în măsura în care ați stabilit că veți face asta. Dacă nu faci asta, vei părea neserios. Dar atenție la varianta extremă în care te întâlnești cu foarte mulți oameni și a doua zi începi să îi bombardezi cu mesaje și mail-uri. Unii oameni sunt prea intruzivi, scriu imediat pe Facebook, iar asta nu este în regulă. E importantă să păstrezi relația departe de zone ciudate și agasante”, avertizează Vitalie Cojocari. 

Recomandat de citit:

facebook-post-1-3-644b9e85d25a8178390118.png

Cum îți construiești brandul personal la locul de muncă

Citește

Networking de succes și networking degeaba

Senzația că networking-ul este o activitate inutilă, lipsită de beneficii și, în esență, o gaură neagră pentru niște ore ce ar putea fi utilizate mult mai eficient poate fi de fapt o realitate. Dar de vină nu este jocul, ci jucătorul. 

“Există ceva ce putem numi networking în exces. Îți faci niște poze, lumea te vede, dar nu rezultă nimic util pentru business-ul tău. Acest tip de networking nu are neapărat un sens.

Dacă networking-ul devine o activitate în care observi că ajungi constant pe lângă aceiași oameni din nou și din nou, trebuie să te întrebi dacă mai are logică să faci asta”.

Acest lucru se întâmplă de regulă în industriile mici, de nișă și tocmai de aceea este esențială o bună selecție a evenimentelor de networking. În plus, mai spune Vitalie Cojocari, networking-ul trebuie privit ca o responsabilitate pe care un antreprenor, un angajat sau un freelancer o are față de cariera lui. 

“Să nu faci networking atunci când ești antreprenor e ca și cum tu spui că ai nevoie de 20 de clienți, îți vin doar 10, dar îi refuzi pentru că nu e așa cum voiai tu. Este un indicator de profesionalism să înțelegi că ai nevoie de networking, deși poate nu este o plăcere deosebită”.

Scurtăturile nu ajută. Pandemia Covid-19 a creat un mediu în care networking-ul a devenit una dintre activitățile mutate în mediul online, însă interacțiunile mediate de tehnologie nu pot bate întâlnirile din lumea fizică. Măcar doar pentru că, la un eveniment de networking offline la care încercăm să punem bazele unei colaborări de business, nu am risca niciodată să fim întrerupți de pisică sau discuția să fie oprită din cauza conexiunii la internet.

Vitalie Cojocari, lectorul cursului Skillab “Construiește-ți brandul personal”, este jurnalist și prezentator TV în cadrul Euronews România, după mai mulți ani petrecuți la Pro TV. Cu peste 20 de ani de experiență în presă, el are în prezent o comunitate ce adună peste 100.000 de oameni pe conturile de social media, acolo unde produce conținut jurnalistic.

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Informații cu cele mai bune materiale din timpul săptămânii. Abonează-te pentru a fi la curent!
Vă mulțumim pentru abonare!