SWOT: Zbor turbulent pentru Twitter în lumea lui Elon Musk | Skillab Business School
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
Blog

Căutare

content

SWOT: Zbor turbulent pentru Twitter în lumea lui Elon Musk

Twitter a intrat într-o nouă eră: a devenit jucăria celui mai bogat om din lume

cover-min-64f98ac851820355286362.jpg

Cum începi o discuție despre Twitter, zilele astea? Vorbind mai întâi despre Elon Musk? Despre telenovela cumpărării gigantului social media? Despre oamenii concediați, care au fost rugați apoi să se întoarcă? Despre conturile false? Despre postările antisemite? Despre anularea contului lui Donald Trump, și reactivarea lui, în urmă cu câteva zile? Despre...să continui?

Aș fi vrut să pot scrie articolul acesta în doar 140 de caractere, cât era inițial lungimea unui tweet. Sau, mai nou, în 280 de caractere, ca să pot include toate scandalurile recente. Dar despre cum poți să lași 44 de miliarde de dolari din mână pentru pasărea de pe gardul social media, iar apoi să o jupoi de ordine și conținut, ceva mai jos în articol.

Dacă tocmai ai aflat de existența Twitter, atunci, cel mai probabil, ori descoperi internetul pentru prima dată, ori tocmai ai fost salvat de pe o insulă unde ai locuit cu o minge pe nume Wilson. Chiar și în a doua variantă, nu e neapărat o scuză.

Twitter este una dintre cele mai populare rețele de socializare din lume, cu peste 300 de milioane de utilizatori unici în fiecare lună. Și, încă de la apariție, acum 16 ani, a fost acel "game changer" în piața social media și a comunicării. 

Iar popularitatea sa a făcut să devină utilizat în atât de multe scopuri: marketing, networking, știri, entertainment. De atâtea ori, în ultimii ani, un simplu tweet a șters milioane de dolari din capitalizarea unor companii sau a strâns milioane de oameni împreună pentru aceeași cauză. 

Pe cât de utilizată, pe atât de controversată a devenit această formă de comunicare. Dar, ca orice platformă, Twitter are părți bune și părți mai întunecate. Așa că vă propun să vedem care sunt punctele tari pe care se bazează.

1. Accesibilitatea. Unul dintre lucrurile interesante la Twitter este că e accesibil de aproape oriunde. Există o aplicație Twitter pentru telefon, tabletă și computer. Dacă se putea, probabil ar fi creat și una pentru caloriferul electric, pentru cei care stau în Militari.

Și chiar și fără aplicație, oricine poate intra pe twitter.com să se conecteze. Această accesibilitate facilitează accesul la Twitter pentru a verifica ce se întâmplă în lume sau pentru a vedea ce fac prietenii tăi, chiar dacă ai doar câteva minute la dispoziție.

Dar ea funcționează și în sens invers. Nu doar că poți vedea instant ce scriu milioane de oameni din întreaga lume, dar poți fi un contributor în timp real. Oricine poate să își publice gândurile, să uploadeze un clip, sau să scrie cuiva. Instant.

2. #Hashtagurile. Hashtag-urile sunt una dintre cele mai utile caracteristici ale Twitter și unul dintre motivele pentru care este atât de folosit. Hashtag-urile ne permit să găsim persoane care vorbesc despre un subiect care ne interesează.

De exemplu, dacă îți place să gătești, poți căuta hashtag-ul #baking și găsești tot felul de rețete, sfaturi și trucuri de la alți oameni din întreaga lume. Hashtag-urile facilitează conectarea cu persoane care gândesc la fel ca tine și aflarea mai multor informații despre lucrurile care te interesează.

Dar hashtagurile nu sunt doar niște instrumente de căutare. Sunt și elementul care îi oferă extraordinar de multă influență acestei platforme. Hashtagurile pot să mobilizeze comunități, să dărâme guverne, să adune milioane de oameni în spatele unei cauze comune.

De la #MeToo, la #FakeNews, sau #jan25, dacă vă mai amintiți, hashtagul folosit de egipteni în 2011, în prima revoluție ce a putut fi urmărită și chiar coordonată în timp real pe internet, cu ajutorul Twitter. Și, dacă tot am ajuns aici, să vorbim și despre lucruri evidente:

3. Twitter este o sursă de știri. Chiar dacă nu cea mai de încredere. Dar cu siguranță cea mai rapidă. În timp ce canalele clasice de media dau greu informațiile tari, Twitter e de obicei primul care află. Iar asta poate fi o sabie cu două tăișuri, în funcție de perspectivă.

În cazul unui cutremur, de exemplu, Twitter e de obicei primul loc spre care oamenii se îndreaptă, pe glob. Pot afla instant informații despre pagube, victime, nevoia de ajutor. Dar Twitter poate fi și o capcană.

Într-o eră a democratizării informației, Twitter poate deveni un instrument al dezinformării. Mai ales în aceste timpuri incerte. Văd zilnic clipuri sau informații devenite virale, transmise prin intermediul Twitter, despre care aflăm câteva ore mai târziu că sunt false ori scoase din context. 

Și poate că de asta avem nevoie de filtrele canalelor clasice de presă, care verifică informațiile înainte de a le publica. Deși nimeni nu e perfect. Chiar zilele trecute, un jurnalist britanic prelua o informație transmisă de un cont - ce nu e la prima abatere – care spunea că jucătorii naționalei Ecuadorului au fost mituiți de qatarezi, să cedeze în meciul de deschidere al Campionatului Mondial de Fotbal. 

Deși puțin plauzibilă, informația a fost preluată și publicată apoi și de instituții de presă legitime, unele dintre ele cu pretenții de deontologie. Dacă mai e nevoie, precizez ce a consemnat deja istoria: Qatar a pierdut meciul cu Ecuador.

4. Cel mai rapid canal de comunicare. Da, orice user poate transmite informații aproape instant. Iar asta îi include și pe userii mai…speciali. Începând chiar cu noul proprietar și CEO al Twitter, @elonmusk, continuând cu actori, rockstars, și să nu uităm de guverne și președinți. Da, la tine mă refer, @realDonaldTrump, președintele care, de fapt, ar fi avut nevoie de mai multe filtre înainte să își verse gândurile pe vasta lume a internetului.  

5. Democratizarea internetului. Acum vreo zece ani, circula un mit care spunea că între mine sau tine și Barack Obama, președintele de atunci al Statelor Unite, sunt doar 7 oameni, pe lanțul nesfârșit al internetului. Adică eu cunosc un om, care la rândul lui cunoaște un om, și tot așa… iar al 8-lea e Obama. Un gând simpatic, care își dorea să arate legătura pe care internetul o face între oamenii de pe tot globul.

Cu Twitter, lanțul ăla a fost scurtat la numai doi oameni. Eu și Obama. Tu și Obama. Sau orice combinație la care te poți gândi. Pentru că este de ajuns să îl invoci pe omul căruia te adresezi pe twitter, folosind @ și userul lui, și ai ajuns la el. Și nu trece zi fără să vedem celebrități din lumea întreagă răspunzând mesajelor venite de la oameni obișnuiți. Iar un răspuns de la @elonmusk sau @potus poate să schimbe vieți.

6. Brandul valoros. Dacă s-ar organiza un concurs al celor mai bune nume pentru o platformă de social media, Twitter ar putea câștiga detașat. Are numele perfect. Este memorabil și exprimă ideal ce face, de fapt, rețeaua.

7. Comunicare în timp real. Una dintre caracteristicile cele mai importante ale Twitter este faptul că totul e instant. Postezi un tweet, iar el apare în newsfeed-ul tuturor contactelor tale imediat. Un contrast major față de Facebook, de exemplu, care folosește algoritmi – de multe ori, imperfecți – să determine ce postări pot vedea utilizatorii. 

În plus, totul e public, prin definiție. Oricine poate să îți vadă tweet-urile, indiferent dacă îți este follower sau nu. Sigur, există opțiunea de a face postările private, dar faptul că ele sunt publice by default face mai ușoară conectarea userilor.

1. Algoritmii. Sigur, algoritmii Twitterului, despre care vorbeam mai sus, sunt diferiți de cei ai Facebook. Și asta e foarte bine. Dar n-a zis nimeni că sunt perfecți. Twitter se chinuie de mulți ani să își rafineze algoritmii. Spre supărarea userilor, care s-au plans de-a lungul timpului de funcția imperfectă de search, tweet-uri fake sau irelevante, și chiar hărțuire, abuz, ori trolling. Dacă nu investește rapid în inovare și înăsprirea controlului asupra conținutului, compania ar putea avea de pierdut. 

2. Conținut de calitate și credibilitate îndoielnică. Uneori, chiar lucrurile care ne fac fericiți, sau ne atrag, pot să fie cele mai periculoase. Pentru că e atât de ușor să distribui conținut pe Twitter, mulți utilizatori fac asta fără să mai verifice măcar dacă informația e reală. Drept rezultat, fake news-ul devine viral pe Twitter zilnic, înainte ca adevărul să aibă măcar ocazia să îl prindă din urmă. Iar asta poate deveni frustrant pentru mulți utilizatori, și nu puține au fost cazurile în care efectele s-au simțit în mod negativ și în viața reală.

Și, probabil cel mai dăunător conținut de pe Twitter, trolling-ul. Din nefericire, pentru că nu sunt prea multe filtre, vor fi întotdeauna oameni care vor folosi conturi anonime sau false pentru a arunca pe Twitter mesaje pline de ură sau dezinformare la adresa altora. Ori chiar să hărțuiască alți useri. Pentru că e ușor să te ascunzi în spatele unui ecran și să spui lucruri pe care nu ai avea curaj să le exprimi față în față. Sau, dacă nu ești precaut, te poți trezi oricând în mijlocul unei adevărate furtuni iscate de certuri cu străini. O situație devenită mai comună decât și-ar dori oricine pe Twitter.

3. Conturile false. În rapoartele de dinaintea cumpărării de către Elon Musk, Twitter a comunicat că 5% dintre userii săi activi sunt conturi false sau de spam. Dacă se va dovedi că acest procent e mai mare, sau dacă va mai crește, reputația Twitter ar putea fi lovită și mai tare.

4. Poate fi copleșitor. Cu sute de milioane de tweet-uri aruncate zilnic în eter, poate fi greu să cerni prin tot zgomotul și să găsești informațiile de care ai nevoie. Iar atunci când le găsești, ar putea să nu fie veritabile. În plus, trebuie să vorbim și de dependență! E ușor să te pierzi în ore de scrollat prin timeline, mai ales dacă urmărești mulți utilizatori sau ești interesat de un anumit subiect.

5. Nu e atât de iubit. Deși explicam mai sus că e foarte ușor să intri pe Twitter, pare că nu toată lumea își dorește asta. De la zero la 396 de milioane de utilizatori a ajuns în 15 ani. Dar de aici în sus, calea e mult mai grea. Twitter se află semnificativ în urma altor platforme de socializare, cum ar fi Facebook, Instagram sau Tik Tok, care au aproape 3 miliarde, respectiv 1.5 miliarde de useri de fiecare, pentru ultimele două. 

Platforma se luptă să atragă noi utilizatori, dar fără prea mare succes. Și nu e ca și cum lumea nu ar ști de Twitter. Pur și simplu, pare că a ajuns la un fel de saturație. Iar asta se reflectă și în veniturile companiei, un subiect pe care îl tratăm puțin mai jos.

6. Formatul limitat. Mulți utilizatori nu sunt atrași de ideea de a transmite fraze care ar încăpea într-un SMS. 280 de caractere pot părea suficiente, inițial, dar poate fi frustrant dacă vrei să transmiți un tweet pe un subiect mai vast, greu de rezumat în câteva cuvinte. Nu e chiar plăcut să fii nevoit să abreviezi idei sau să lași deoparte aspecte importante, doar din nevoia de a te încadra în lungimea stabilită. Uneori, mai bine nu postezi. Facebook îți oferă spațiu practic nelimitat, nu?

1. Online business. Aproape că nu există companie care să nu aibă deja cont pe Twitter. Fie că le folosesc pentru comunicare directă și rapidă cu potențialii clienți, sau marketing pur, aceste conturi ar putea fi folosite și pentru un Marketplace, sau magazin virtual. Așa cum Instagram sau Facebook au deja, și unde s-a dovedit a fi o rețetă de succes.

2. Bani din reclame. Comunicarea instantă, în timp real, vine cu o mulțime de avantaje și oportunități. Twitter e locul perfect în care companiile pot să își facă reclamă. Dacă Twitter ar monetiza mai bine acest spațiu, veniturile companiei ar crește substanțial.

3. Câștigarea de piețe noi. O oportunitate importantă pentru Twitter ar fi creșterea numărului de utilizatori. Dar e mai ușor de spus decât de făcut. De exemplu, compania ar putea să se concentreze pe extinderea bazei de utilizatori în țări unde nu a pătruns până acum. 

Avantajul mesajului de tip text din 280 de caractere e că nu necesită o conexiune foarte rapidă la internet, așa cum e nevoie pe Youtube, Tik Tok sau Instagram, unde conținutul este preponderent vizual.

4. Diversificare. În loc de o platformă unde poți pune un singur tip de postare, dar care mai cuprinde uneori un clip sau poză, Twitter ar putea colabora sau achiziționa companii care să ajute la oferirea mai multor tipuri de servicii. Soluții de work-from-home sau streaming online sunt doar două exemple la îndemână.

1. Competiție, competiție, competiție. Da, am scris de 3 ori, pentru că e unul dintre cele mai dureroase subiecte pentru Twitter. Facebook. Instagram. LinkedIn. Tik Tok. Snapchat. Whatsapp. Pinterest. Tumblr. Chiar și Vkontakte. Toate se luptă pentru useri, atenție, bani și conținut. Chiar dacă Twitter a reușit să fie platforma default pentru mulți utilizatori din Statele Unite, a fost foarte greu să rupă din piața globală. 

2. Cenzură. Dictatorii, guvernele autoritare sau militare, nu stau pe gânduri când trebuie să ia măsuri împotriva amenințărilor. Și urăsc orice instrument care ar putea fi folosit de mase pentru a îi înlătura de la putere. 

Vă aduceți aminte de hashtagul #jan25, despre care am vorbit la început? Ca să poată opri comunicarea și coordonarea revoluționarilor prin Twitter, autoritățile din Egipt au tăiat internetul în toată țara, în 2011. 

Twitter e blocat și în China, la nivel oficial, și sunt numeroase mărturii despre useri care au fost interogați de autorități în legătură cu activitatea pe platformă. Iar în Turcia, Twitter a fost interzis din aprilie 2017 până în mai 2017 din cauza preocupărilor legate de modul în care era folosit pentru a răspândi propaganda teroristă.

 Dar chiar și guvernele democrate pot constitui o amenințare. Ceva mai devreme vorbeam de mesaje de răspândire a urii sau discriminării. Autoritățile pot impune limite de comunicare, ceea ce ar putea descuraja și potențialii utilizatori fără gânduri malițioase.

3. Nu e chiar o democrație. 10% dintre utilizatori produc 80% dintre tweeturi. Iar algoritmii Twitter sunt făcuți în așa fel încât influența să depindă de numărul de utilizatori. Ar putea părea ceva normal, la suprafață. 

Dar, de fapt, nu toți userii sunt egali. Kylie Jenner sau Cristiano Ronaldo ajung, proporțional, la mult mai mulți utilizatori decât un influencer obișnuit. Iar asta duce și la o distribuție inegală a puterii, în cadrul platformei.

4. Corabia se părăsește ușor. Toate scandalurile din ultimele luni, începând cu procesul de cumpărare a Twitter de către Elon Musk și ajungând până la punctul fierbinte al bifelor albastre care apar și dispar, a erodat foarte mult încrederea în platformă. Influenceri, companii, advertiseri, cu toții au început să părăsească Twitter, acuzând dezinformare, hate speech și schimbări haotice ale procesului de verificare. Iar asta înseamnă că banii curg din conturile Twitter ca nisipul printre degete.

Recomandat de citit:

preview-min-641db1e74b9d4648038355.jpg

Cât de mult te costă un client nou?

Citește

Elon Musk

Da, are propria categorie. Și pe bună dreptate. Pentru că e un personaj … special. E parte din putere, dar e, pe rând, și oportunitate, amenințare și punct slab. Pentru propria companie. E greu să rezumi într-o lectură facilă toate efectele deciziilor lui Musk de cand a devenit CEO al Twitter. Ce urmează e doar o încercare superficială, pentru cine nu a urmărit știrile în ultima jumătate de an: 

Bifa albastră. La scurt timp după ce a devenit CEO, Elon Musk a instituit o taxă de 8 dolari pentru oricine voia să aibă cont verificat. Imediat, au apărut sute de conturi verificate, cu bifă albastră, cu numele lui Elon Musk. Altele, care luau identitatea unor companii mari, celebrități, formații, și cam orice entitate cu vizibilitate. Și transmiteau mesaje în numele lor.

Chiar și IIsus a avut pe Twitter un cont verificat, cu bifă. Userul @Jesus a avut 900.000 de adepți. La scurt timp, serviciul de verificare a identității a fost suspendat.

Val de concedieri. Jumătate din angajații Twitter au fost concediați. Printr-un mail. 7.500 de oameni. Inclusiv CEO-ul companiei. Ironic sau nu, departamentele cele mai afectate sunt cele de AI ethic, siguranță și moderare de conținut. 

Iar angajații care au rămas în companie au fost anunțați, sec, că vor fi obligați să se întoarcă la birou și să lucreze 80 de ore pe săptămână. După care a instalat un consiliu al apropiaților la conducere. Iar acum, rețeaua este în căutare de ingineri IT pe care vrea să-i convingă să se angajeze la… „Twitter 2.0”.

Marea Amnistie. Un sondaj lansat de Elon Musk prin care întreba utilizatorii dacă sunt de acord cu reinstituirea tuturor conturilor suspendate a primit 3,2 milioane de răspunsuri. 72.4% dintre utilizatori au fost de acord. Iar asta se întâmplă după ce Elon Musk, personal, a restabilit unele conturi suspendate anterior, inclusiv al lui Donald Trump.

Cum arată viitorul Twitter?

Dacă cineva ar avea răspuns la această întrebare, ar fi deja bogat. Twitter, și întreg internetul, au intrat într-o nouă eră. Era Elon Musk. Iar viitorul rețelei depinde de deciziile impulsive și imprevizibile ale celui mai bogat om din lume. Un adult care a plătit 44 de miliarde $ pentru o jucărie cu care poate intra în mințile oamenilor.

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Informații cu cele mai bune materiale din timpul săptămânii. Abonează-te pentru a fi la curent!
Vă mulțumim pentru abonare!