Blog

Căutare

Ce face un Product Manager și de ce e important?

Interviu cu Sebastian Ungureanu, Senior Product Marketing Manager la UiPath

curs-skillab-product-manager-sebastian-ungureanu-uipath-cover-633d4a469ce51886669322.jpg

Te-ai întrebat vreodată cum este creat un produs? Care a fost geneza lui și a cui a fost ideea? Cum a ajuns la tine? Ce drum a parcurs înainte de a ateriza în reclamele din telefonul tău?

Există echipe întregi responsabile de identificarea unei probleme și de lansarea unui produs care rezolvă această problemă. Dar persoana care se află în centrul unei echipe de produs se numește product manager, cunoscut, de altfel, ca „CEO-ul” unui produs.

Managerul de produs este responsabil de planificarea, dezvoltarea și gestionarea unui produs sau a unei linii de produse. Poate lucra într-o varietate de industrii, iar îndatoririle sale pot varia de la un produs la altul.

Cu toate acestea, unele dintre sarcinile comune asociate cu acest rol includ efectuarea de studii de piață, identificarea nevoilor clienților, dezvoltarea de planuri de produs, colaborarea cu inginerii pentru a proiecta și dezvolta produse și gestionarea lansărilor de produse. Pe scurt, job-ul unui product manager este să se asigure că un produs satisface nevoile clienților săi și are succes pe piață.

Pentru a înțelege mai bine responsabilitățile unui product manager am stat de vorbă cu Sebastian Ungureanu, lectorul noului curs Skillab de Product Management. 

Sebastian are experiență de peste 8 ani în lansarea și poziționarea produselor pe piață. A coordonat lansări de produse la nivel global pentru companii precum Bitdefender, iar în prezent lucrează la UiPath ca Senior Product Marketing Manager. 

“Mare parte din jobul de product manager înseamnă să discuți cu clienții, cu stakeholderii, cu partenerii și să acumulezi informații pe care le distilezi într-o idee,” explică Sebastian. 

“Apoi, odată ce ai dezvoltat această linie strategică, doar o parte din implementare ține de product management. În plus, intervine planificarea de materiale, training cu oamenii de vânzări și de suport, iar o bună porțiune din timp este dedicată documentației.”

Ce face un product manager bun?

Chiar și cele mai bune echipe pot ceda în fața haosului. Fără o strategie bine definită, o companie nu poate oferi produse care să rezolve problemele clienților, iar un bun manager de produs stabilește cu exactitate ce ar trebui produsul să realizeze, de ce și cum o va face, cu ajutorul mai multor echipe. 

“Product managerii lucrează cu diverse echipe. În fiecare zi se coordonează cu echipele tehnice ca să înțeleagă în ce stadiu de dezvoltare sunt feature-urile pe care le-au definit. Pun la punct roadmap-ul împreună cu echipele care scriu codul și se asigură că nu rămân în urmă cu dezvoltarea.

Product managerii colaborează și cu echipele de User Experience pentru a defini interacțiunea clienților cu produsul și pentru a le pune la dispoziție specificațiile tehnice pe baza cărora se dezvoltă comunicarea ulterioară cu clienții.“  

Dar ce altceva definește un bun product manager în afară de planificarea strategică? Ei bine, Sebastian ne-a prezentat trei calități care fac diferența dintre un bun product manager și unul mai puțin bun.

1. Curiozitatea

“Un product manager trebuie să își pună întrebări tot timpul, să nu ia prezumțiile altora de bune, ci să cerceteze fiecare lucru pe care îl presupune și să afle dacă se confirmă sau nu.”

2. Comunicarea

“Un acronim, NIHITO (“nothing important happens in the office”) se traduce ca «nimic important nu se întâmplă la birou», ceea ce e destul de adevărat. Se întâmplă lucruri importante și la birou, dar piața e cea care îți dă direcția pe care trebuie să o urmezi și atunci e important să discuți cu piața, fie că e vorba de clienți, parteneri sau persoane interesate de ceea ce tu construiești.”

3. Rigoarea

“Nu lăsa lucrurile în aer. Nu te opri din dezvoltare la stadiul de MVP (Minimum Viable Product), ci du lucrurile până la capăt. Un produs nu reprezintă doar o înșiruire de atribute tehnice. Reprezintă tot ecosistemul din jurul lui, programul de suport, materialele pe care le pui la dispoziție clienților ca să învețe să îți folosească produsul și așa mai departe. Atunci e bine să fii riguros în ceea ce faci.

Un product manager bun îmbină abilitățile pe care le are cu resursele pe care le are la dispoziție. Se uită la rezultatele obținute și, în funcție de acestea, modifică deciziile pe care le-a luat. Asta înseamnă că managerii de produs nu sunt supereroi. Și ei pot lua decizii greșite. Însă un product manager bun își dă seama când lucrurile nu au ieșit așa cum se aștepta și unde mai rămâne spațiu de dezvoltare.

Sunt foarte multe lucruri de făcut într-o echipă de product management. Și odată ce îți crește market share-ul, clienții tăi încep să aibă mai multe așteptări de la tine. Aici trebuie găsit un echilibru între a livra totul într-un timp exact - ceea ce este important pentru clienți - și a lansa mai târziu următoarele feature-uri care mai pot aștepta.”

Importanța rolului 

“La noi în România, IT-ul e industria unde rolul de product manager e cel mai prevalent, deoarece există foarte multe startup-uri, iar rolul de product manager se potrivește de minune în ecosistemul acesta. De exemplu, product managementul e una dintre funcțiile antreprenorilor care sunt fondatori sau co-fondatori, care își creeaza propriile produse și construiesc companii în jurul lor. 

Când ești la început de drum, trebuie să îți definești produsul și rolul tău e să te asiguri ca are succes. Pe parcurs, dacă produsul are succes, compania crește, fondatorii au nevoie să îndeplinească alte roluri administrative, să găsească finanțare, să dezvolte compania, să angajeze și așa mai departe. 

Acesta este momentul în care apare nevoia de un product manager dedicat - atunci când o companie începe să crească și CEO-ul care a venit cu ideea de produs are nevoie de o persoană care să ducă producția mai departe.”

A începe o carieră în product management necesită determinare. Munca ta are potențialul de a asigura creșterea afacerii și de a avea un impact pozitiv asupra clienților. Dar există și o mulțime de factori necunoscuți în această ecuație.

Chiar dacă cunoști deja elementele fundamentale de product management, este nevoie de timp pentru a înțelege complexitățile unui nou produs, iar majoritatea oamenilor nu încep o nouă carieră în product management, ci fac tranziția dintr-un alt domeniu.

“E mult mai ușor pentru o persoana care lucrează deja într-o companie să preia acest rol,” ne explică Sebastian. “La mine, tranziția a fost de la programator către product management. Am făcut pasul într-un punct în care lucram mult cu echipele care aveau contact cu clienții.

Am vorbit cu directorul comercial și i-am spus că la finalizarea studiilor aș vrea să fac tranziția către un rol de product manager. M-a întrebat de ce aș vrea să aștept pentru că oportunitatea era acolo, pe masă, așa că am acceptat rolul.

Apoi m-am mutat la Bitdefender, unde am lucrat  5 - 6 ani, iar de anul acesta sunt la UiPath. Training-ul de care am avut parte la Bitdefender a fost fundamental în cariera mea. Am fost trimis la cursuri în Statele Unite, unde am reușit să învăț de la oameni care lucrau în product management de foarte mulți ani în companii mari precum Oracle sau Microsoft, iar asta a fost definitoriu pentru mine.”

Viitorul product managementului

Managementul produselor este încă un concept destul de nou, dar rolul de product manager devine din ce în ce mai important într-o organizație. 

“Mă aștept să crească numărul de posturi de product manageri din cauza creșterii competitivității între companii, dar și fiindcă puțini jucători au produse proprii deși mulți aspiră la originalitate. După ce va trece perioada de incertitudine de acum, vom vedea din ce în ce mai multe companii care își vor asuma crearea de produse proprii care să concureze pe piețele internaționale.”

Cărți pentru viitorii Product Manageri

  • Crossing the chasm, scrisă de Geoffrey Moore, în care se vorbește despre cum să abordezi ciclurile de viață ale produselor, de la introducerea în piață până la etapa maturității în care publicul e familiarizat cu produsele. 
  • Traversing the traction gap, scrisă de Bruce Cleveland, în care sunt prezentate mai multe idei despre cum să te asiguri că produsul tău capătă tracțiunea de care are nevoie.
  • The Practice of Management, scrisă de Peter F. Drucker, o lectură pe care Sebastian o consideră esențială pentru persoanele care vor să devină manageri de orice fel. 

“Product management-ul nu este o meserie pe care poți să o înveți de unul singur,” încheie Sebastian. “Ai nevoie de cunoștințe tehnice pentru a dezvolta și lansa un produs. Este, în schimb, o meserie pentru persoanele cărora le place să construiască sau să aibă impact, pentru cei care vor să aibă un cuvânt de spus în felul în care funcționează lucrurile sau produsele unei companii.“

Recomandat de citit:

build-preview-62eaad1e57c07624438414.jpg

Cum construiești o companie pentru care oamenii chiar vor să lucreze?

Citește

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Informații cu cele mai bune materiale din timpul săptămânii. Abonează-te pentru a fi la curent!
Vă mulțumim pentru abonare!