Cele mai mari proaste decizii de business din istorie | Skillab Business School
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
Blog

Căutare

content

Cele mai mari proaste decizii de business din istorie

Greșelile nu se văd decât retroactiv

cover-min-64d23275e60b0034163720.jpg

Antreprenorii se întreabă dacă produsul lor este bun sau dacă îndeplinește o nevoie atunci când fac câte o lansare. Dar câteodată soarta le zambește unora și le trimite în cale câte o oportunitate imensă. Iar ei se grăbesc să îi dea cu piciorul.

Fie că este vorba de o achiziție, o investiție sau de o tehnologie nouă, niciodată nu știi până nu încerci. Iar câteodată să nu încerci este păcatul capital.

Eroarea de 200 mld. $ a lui Ron Wayne

Nu ați auzit de Ron Wayne? Ei bine, nu vă condamnă nimeni. Puțină lume știe că Apple a avut, de fapt, trei cofondatori, nu doi. Pe lângă Steve Jobs și Steve Wozniak, se află un al treilea personaj, numit Ron Wayne.

Cei trei au fondat Apple în 1976, dar la 12 zile după eveniment, Ron Wayne și-a vândut acțiunile pentru 800 de dolari, după cum scria în 2018 CNBC. La acel moment, avea 10% din companie.

Astăzi, Apple este cea mai valoroasă companie din lume, cu o capitalizare totală de 2.450 miliarde de dolari. Procentul său de 10% din acțiuni ar valora acum 245 de miliarde de dolari.

Peste ani, Wayne a explicat de ce a plecat din companie. „Aveam 40 de ani, iar acești puști erau de 20 și ceva de ani”, a spus el, conform Cult of Mac. Se referea, evident, la Steve Jobs și Steve Wozniak.

„Ei erau ca niște vârtejuri - era ca și cum aș fi ținut un tigru de coadă. Dacă rămâneam la Apple, probabil aș fi ajuns cel mai bogat om din cimitir”, a spus el.

De ce a părăsit compania? Jobs a făcut un împrumut de 15.000 de dolari pentru achiziții astfel încât să realizeze calculatoarele promise. Lui Wayne i-a fost teamă că datoria va cădea asupra sa, după cum scria CNBC în 2018.

Wayne a avut însă câteva contribuții importante pentru Apple. El a desenat primul logo al companiei, care îl înfățișa pe celebrul fizician britanic Isaac Newton sub un pom și un măr deasupra sa. 

Aceasta era o trimitere către faptul că Newton a formulat teoria gravitației după ce a văzut un măr căzând și s-a intrebat de ce a căzut drept în jos și nu în lateral sau chiar în sus.

Pe marginea logo-ului, Wayne a inclus un citat din William Wordsworth: „O minte care rătăcește mereu prin mări ciudate de gânduri, singură”. Ulterior, logo-ul Apple a fost înlocuit cu cel actual.

Greșeala de 25 mld. $ a HP

O altă greșeală imensă de business este legată tot de Apple. În 1976, Steve Wozniak, supranumit „Woz”, a creat primul calculator Apple. Woz a fost geniul din spatele primului model, numit Apple I. 

În acel moment, Woz lucra la Hewlett-Packed, gigantul care a creat practic Silicon Valley. Iar noaptea și în week-end-uri lucra la realizarea calculatorului său.

În 2013, Woz a spus la Georgia State University că s-a tot rugat de HP să îl producă în serie, iar compania l-a refuzat de cel puțin cinci ori, conform Bizjournals.com.

HP a ajuns să regrete amarnic mișcarea la mulți ani distanță. În anul 2001, HP a intrat pe piața calculatoarelor prin cumpărarea producătorului american Compaq cu 25 de miliarde de dolari. La acel moment, achiziția a fost criticată ca fiind prea scumpă.

Hewlett-Packard a avut însă o importanță deosebită în crearea Apple. În autobiografia sa „iWoz. De la geek de calculatoare la icon de cult: Cum am inventat calculatorul personal, am cofondat Apple și m-am distrat făcând asta”, Wozniak povestește cum a făcut rost de bani pentru a fonda Apple.

Mai exact, și-a vândul calculatorul științific HP-65 pentru 500 de dolari, din care a primit doar jumătate. 

La acel moment, calculatoarele științifice de buzunar erau cel mai „cool” obiect pe care îl puteai avea. Practic, acela era echivalentul iPhone-ului de azi. Woz însuși spunea că era „bunul său cel mai de preț din lume”.

În paralel, Jobs și-a vândut mașina: o dubiță Volkswagen pentru care a primit 1.500 de dolari. Și așa au făcut rost de bani pentru a demara propria lor firmă.

Cursuri pe categorii:

Steve Jobs și cele 630 mld. $

Apple este în centrul lumii IT cu încă o poveste. De regulă, oamenii îl asociază pe Steve Jobs cu Macintosh sau cu lansările iPod ori iPhone. 

Alții își aduc aminte cum a dat în judecată Microsoft pe motiv că a copiat sistemul de operare de pe Mac-uri, dar apoi a recunoscut că s-a inspirat de la Xerox.

Steve Jobs a făcut și greșeli. În 1977, după prima rundă de finanțare, avea 26% din acțiunile Apple. Dacă ar fi păstrat același procent, acum pachetul ar fi valorat 637 de miliarde de dolari.

Însă Jobs a tot vândut din acțiunile companiei, iar în 1985, când a părăsit Apple, mai avea doar 11%. Iar la acel moment, a vândut tot. Pachetul de 11% ar fi valorat azi 269 miliarde de dolari.

Între timp, Steve Jobs a devenit miliardar din filme de animație. A cumpărat în anii ‘80 studioul de animație din cadrul Lucasfilm, de la George Lucas, inventatorul Star Wars.

Ei bine, acel studio de animații, devenit ulterior Pixar, a livrat producții aclamate de toată planeta, precum Toy Story, Finding Nemo sau The Incredibles.

Gigantul Disney, cel mai mare conglomerat media din lume, a cumpărat Pixar în 2006 pentru 7,4 miliarde de dolari. Dar Jobs nu a primit bani, ci acțiuni Disney la schimb, devenind astfel unul dintre cei mai mari acționari ai companiei. 

Jobs a murit în 2011, dar averea sa a tot crescut din aprecierea activelor. În acest moment, averea lui Laurene Powell-Jobs, văduva lui Steve Jobs, valorează, conform ultimei ediții a topului Forbes, 12,3 miliarde de dolari.

Nu este puțin, dar este departe de sutele de miliarde pe care le-ar fi putut avea dacă Jobs nu își vindea acțiunile Apple în anii ‘70-’80.

MySpace a refuzat să cumpere Facebook

Câteodată greșelile sunt atât de mari, încât unii dintre actori pur și simplu dispar.

MySpace, una dintre rețelele sociale dominante până în perioada 2008-2010, a avut o oportunitate unică. În 2005, Mark Zuckerberg a propus companiei să preia Facebook pentru 75 de milioane de dolari, conform Business Insider.

A refuzat, iar restul este deja istorie. MySpace în sine a devenit istorie, a devenit irelevantă și a fost vândută succesiv către gigantul media News Corp (2005), Time Inc (2016), Meredith Corporation (2018), plus alte câteva. 

De partea cealaltă, Facebook a devenit cea mai mare companie de social media din lume. În ultimii ani a avut parte de scandaluri constante, de la fake news și acuzații de influențare a alegerilor din SUA, până la propagandă rusă, jihadistă, cenzură și o vină morală pentru genocidul din Myanmar.

Cu toate acestea, Facebook valorează în continuare 383 de miliarde de dolari pe bursă și este al doilea jucător de pe piața publicității la nivel global, după Google.

Pe lângă rețeaua socială în sine, Facebook mai deține Instagram, WhatsApp și Oculus și încearcă acum să domine și metaversul.

Recomandat de citit:

leaders-vs-managers-preview-62ff999213d49080237082-min-64119db0e9c28800026285.jpg

Trei diferențe între manageri și lideri

Citește

Yahoo a ratat Google

O altă greșeală strategică o constituie șansa primită de Yahoo, care avea o capitalizare de aproape 120 de miliarde de dolari la finalul anilor '90 - începutul anilor 2000, să cumpere un rival mai mic, pe numele său Google.

La acel moment, Altavista era unul dintre cele mai populare motoare de căutare din lume și a fost cumpărat în 2003 de către Yahoo.

În 1998, Larry Page și Sergei Brin, fondatorii Google, le-au propus celor de la AltaVista și apoi celor de la Yahoo să cumpere Google cu un milion de dolari. Cei doi voiau să iasă din afacere ca să își reia studiile, conform Yahoo Finance.

Dar tranzacția nu s-a concretizat, în parte pentru că Yahoo dorea ca oamenii să stea pe portalurile sale, nu pe alte site-uri, scrie David A. Vise în cartea „Povestea Google” (The Google Story).

O altă șansă a fost în 2002, când Terry Semel, șeful Yahoo de la acel moment, a demarat discuții pentru preluarea Google. Acestea au durat câteva luni, dar au ajuns tot la impas: Yahoo oferea 3 miliarde de dolari, cofondatorii Google cereau 5 miliarde.

Între timp, Google a lansat tot soiul de produse noi și inovatoare, precum Gmail, Google Maps sau sistemul de operare Android, prezent pe aproape toate telefoanele inteligente din lume, cu excepția iPhone-urilor.

Valoarea bursieră a Google este acum de 1.300 de miliarde de dolari.

De partea cealaltă, Yahoo a fost aproape de a fi cumpărat de Microsoft în 2008, când a refuzat o ofertă de 44,6 miliarde de dolari.

A fost însă achiziționat în 2017 pentru 4,5 miliarde de dolari de către operatorul de telefonie Verizon din SUA. Yahoo avea atunci în componența sa portalul omonim, dar și rețeaua foto Flickr și cea socială Tumblr.

Microsoft și-a salvat rivalul de la faliment

Dacă unii au ratat achizițiile, alții au investit greșit. În 1997, odată cu revenirea lui Steve Jobs la Apple, planeta a avut parte de o surpriză de proporții: gigantul Microsoft a investit 150 de milioane de dolari în compania care trăgea să moară.

Decizia a venit ca o surpriză pentru că în anii ‘80 cele două erau rivale, iar Apple a dat în judecată Microsoft susținând că a copiat sistemul de operare de pe calculatoarele sale.

În urma investiției, Microsoft a primit acțiuni la Apple, a produs în continuare suita Office pentru Mac-uri, iar Apple a inclus browserul Internet Explorer pentru Mac.

Tranzacția a fost benefică pentru ambele părți: Apple primea bani, iar Microsoft reușea să țină în viață un rival, astfel încât să poată argumenta că nu are comportament monopolist în procesele în care era implicat.

În total, Microsoft a avut 18,1 milioane de acțiuni Apple, dar pe care le-a vândut până în 2003.

La valoarea de azi a acțiunilor Apple, acestea ar fi valorat 2,7 miliarde de dolari.

Dar nu asta este adevărata problemă, ci faptul că, după injecția financiară, Apple a reușit să devină un competitor redutabil. A lansat iMac (1998), iPod (2001), iPhone (2007), iPad (2010) și Apple Watch (2015).

Toate acestea au redefinit categoriile de produse existente, iar Apple a devenit între timp cea mai mare companie din lume.

Microsoft a încercat să replice succesul Apple în dorința de a nu rămâne în urmă. A lansat playerul de muzică Zune, dar nu a reușit să concureze cu iPod, a cumpărat divizia de telefoane a Nokia, dar nu a putut concura cu iPhone și a sfârșit prin a vinde-o.

Ceva mai mult succes a avut cu tabletele și calculatoarele Surface, dar acestea sunt în continuare departe de popularitatea tabletelor iPad sau a Mac-urilor.

Cu toate acestea, Microsoft s-a reinventat și nu mai este compania care se bazează doar pe vânzări de Windows și Office, ci este și al doilea jucător mondial de pe piața de cloud computing, după Amazon, și al doilea de pe piața consolelor de jocuri video, după Sony.

Mai mult, este aproape să devină unul dintre cei mai mari producători de jocuri video, fiind pe cale să achiziționeze Activision Blizzard cu 68,7 miliarde de dolari, și este și proprietarul LinkedIn, cea mai mare rețea profesională din lume, cumpărată în 2016 cu 26,2 miliarde.

Valoarea bursieră a Microsoft este acum de 1.800 de miliarde de dolari și este a doua companie din lume. Prima este chiar Apple, rivala salvată de Bill Gates și Microsoft, cu o capitalizare la zi de 2.450 miliarde.

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Informații cu cele mai bune materiale din timpul săptămânii. Abonează-te pentru a fi la curent!
Vă mulțumim pentru abonare!