SWOT: Netflix, victima propriului succes | Skillab Business School
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
Blog

Căutare

content

SWOT: Netflix, victima propriului succes?

Principalele piețe ale companiei sunt aproape de saturație

cover-min-6488592bb14ac249576077.jpg

Când a fost ultima dată când ați văzut un film în cinematograf? Dar acasă, pe Netflix? Cel mai probabil, a doua variantă este cea care vă trezește amintiri mai recente. Sau, cel puțin, se întâmplă mult mai des. 

Compania a produs atât de multă schimbare încât experiența vizionării unui film se poate împărți în "înainte" și "după"  Netflix.

Înainte închiriam casete sau DVD-uri, descărcam filme piratate, ne uitam la ce era la TV. După Netflix s-a schimbat complet modul în care ne raportăm la filme, la reality show-uri, documentare, sau, dacă sunteți părinți, la desene animate. Nu mai suntem nevoiți să vizionăm enervați reclame care par că țin o veșnicie și nici nu mai așteptăm o săptămână să vedem ce se întâmplă în următorul episod al serialului preferat. Putem viziona ce vrem, când vrem. 

Era Netflix a adus comportamente noi de consum, dar și termeni și expresii noi. "Binge-watching" - vizionarea mai multor episoade unul după altul - este de câțiva ani inclus în dicționarele etalon ale lumii precum Merriam Webster sau Collins. Iar "Netflix and Chill" a căpătat conotații pe care le cunoaștem cu toții, dar nu le putem detalia aici. 

Puțini știu, însă, că Netflix nu a apărut odată cu streaming-ul online, ci exista cu mult înainte să putem vedea filme pe calculator, laptop sau telefon. În 1997, Netflix se lansa ca un competitor ceva mai abil al lui BlockBuster, un serviciu american de închiriat DVD-uri și casete. 

Însă fondatorii au știut mereu să fie înaintea timpului lor, așa că au schimbat rapid macazul și au început să folosească internetul în avantajul lor, devenind cel mai important serviciu de streaming online existent, cu peste 200 de milioane de abonați în 190 de țări. 

Paradoxal, este chiar una dintre performanțele care au avut efecte negative asupra veniturilor companiei fiindcă, la un moment dat, rămâi fără potențiali clienți pe care să îi cucerești. Și nu este singurul exemplu de sabie cu două tăișuri. Dar, despre asta, ceva mai jos, în analiza noastră. Până acolo, vă propun să vedem care sunt punctele tari pe care se bazează Netflix.

STRENGTHS

Creșterea Exponențială

Poate părea cinic, dar pandemia a fost mană cerească pentru Netflix. În timp ce lumea întreagă se închidea, iar multe companii au pus lacătul ori s-au chinuit să rămână pe linia de plutire, Netflix a fost excepția. 

Perioadele de lockdown sau restricții parțiale i-au ținut pe oamenii de pe tot globul în case. Când aveau nevoie mai mare de divertisment, Netflix a livrat - cu producții proprii, filme și seriale devenite virale. 

Numărul abonaților a crescut accelerat, de la 151 milioane, în 2019, la 222 milioane, în prezent. Spre comparație, în urmă cu zece ani, numărul abonamentelor abia trecea de 25 de milioane. 

În mod firesc, creșterea spectaculoasă a dus la un salt similar al veniturilor companiei. În 2012, Netflix încasa de la abonați 3.6 miliarde de dolari. În 2019, veniturile treceau deja de 20 miliarde $, iar din primăvara lui 2020, panta încasărilor a devenit din ce în ce mai abruptă. 

25 de miliarde de dolari a încasat Netflix de pe urma abonaților în 2020, urmat de un an 2021 extrem de profitabil, în care veniturile aproape au spart pragul de 30 de miliarde de dolari. Astfel, Netflix a depășit cel mai cunoscut și folosit serviciu de conținut video, Youtube, care a încasat doar 28.8 miliarde de dolari în 2021.

Extinderea globală

Netflix își oferă serviciile oricui are o conexiune de internet, așa că granițele fizice au devenit irelevante. Baza de clienți a devenit întreaga planetă, iar producțiile sunt urmărite în 190 de țări. Singurele țări în care locuitorii nu pot încheia un abonament la Netflix sunt China, Coreea de Nord, Rusia, Siria, și peninsula Crimeea, ocupată de armata Rusiei. Asta îi oferă companiei o putere mare de negociere, dar și oportunitatea de a găsi producții locale cu potențial, pe care le poate oferi apoi clienților din toată lumea.

Conținutul original

Misiunea Netflix de a oferi divertisment lumii întregi a funcționat atât de bine în ultimii ani încât a dat naștere unui fenomen pe care specialiștii îl numesc "The Netflix Effect". Efectul Netflix se produce atunci când o serie nouă lansată de companie propulsează către faimă un actor peste noapte. "From zero to hero", de la primul episod. 

De obicei, asta merge mână în mână cu celălalt fenomen produs tot de Netflix: binge-watching. Iar cele două se produc împreună, în ultimii ani, datorită producțiilor exclusive ale Netflix. 

Conținutul original este cel care fidelizează clienții deja existenți și aduce mulți alții care până acum aveau abonament la competitori. În timp ce unele filme pot fi văzute pe majoritatea platformelor de streaming, conținutul original Netflix poate fi urmărit doar pe Netflix.

Squid Game, Casa de Papel, Stranger things, Narcos, Orange Is The New Black, House of Cards sunt doar câteva exemple de serii produse sub tutela Netflix care au devenit atât de populare încât s-a dezvoltat o adevărată cultură a fanilor în jurul lor. Iar asta a adus fani noi, și abonați și mai mulți.

Adaptabilitate și centrarea pe nevoile clientului

Modelul de business îi permite să colecteze cantități enorme de date și informații despre clienți, iar asta îi oferă un avantaj competitiv fantastic. Cu ajutorul unui algoritm care se bazează pe inteligență artificială, Netflix oferă fiecărui utilizator recomandări bazate pe preferințele sale, istoricul vizionărilor, rating sau date demografice. Iar asta este o practică extrem de eficientă. Conform datelor publicate de companie, 80% din conținut este vizionat pe baza recomandărilor făcute de platformă. 

Trecerea de la DVD-urile trimise în plic la conținutul exclusiv online a fost doar impulsul care a rostogolit bulgărele inovației. Netflix s-a adaptat rapid la dezvoltarea tehnologiei și comportamentului utilizatorilor, iar acum conținutul platformei poate fi accesat instant de pe orice fel de dispozitiv care are ecran și o conexiune la internet. Iar asta a contribuit enorm la creșterea Netflix.

Compania nu a depășit doar impedimentele impuse de granițe, ci a spulberat și barierele lingvistice. Producțiile sale locale de pe întreg globul au însemnat și o lungă listă de limbi în care actorii sunt dublați. Un obstacol care a devenit o oportunitate. Fiecare utilizator Netflix este liber să aleagă din lista de limbi în care vrea să audă show-ul preferat. 

Casa de Papel este, poate, cel mai bun exemplu, în acest sens. Deși produs original în spaniolă, serialul poate fi vizionat în engleză, germană, franceză, română, și alte câteva limbi, ceea ce crește enorm publicul potențial.

Producții premiate

În 2020, Netflix a stabilit recordul istoric, cu 160 de nominalizări Emmy, cele mai multe pentru o singură platformă. Iar, de-a lungul timpului, a avut 619 nominalizări și 112 premii acordate - cu mult peste ceilalți competitori.

WEAKNESSES

Datoriile tot mai mari

Gigantul online a folosit datoria ca fundație pentru a construi imperiul. Conținutul tot mai divers și mai complex necesită investiții masive, iar Netflix a făcut împrumuturi mari, care ajung la scadență curând. La sfârșitul lunii martie, acestea totalizau 14.5 miliarde $. Evident, nu pot fi plătite toate odată, așa că o parte din datorie va fi rostogolită, ceea ce va genera dobânzi suplimentare, deci cheltuieli mai mari în viitor.

Prețuri în creștere

Netflix a scumpit în ultimii ani abonamentele, în timp ce alți competitori au menținut prețurile sau chiar le-au scăzut. Asta poate duce la pierderea clienților pentru care prețul este principalul criteriu de alegere a platformei de streaming.

OPPORTUNITIES

Introducerea reclamelor

Netflix este una dintre puținele platforme rămase pe piață care nu întrerup vizionarea cu reclame și nici nu găzduiesc reclame pe site sau în aplicație. Dar compania ia în considerare acum creșterea veniturilor prin introducerea de reclame. 

Potrivit reprezentanților Netflixi, un nou nivel de abonament ar putea fi introdus ca test, de la 1 noiembrie. Unul mai ieftin decât cel standard de acum, dar care să includă reclame. Ar aduce venituri consistente, din reclamele afișate în aplicație și clienți noi care ar cumpăra un abonament, atrași de prețurile mai mici.

Extinderea în piață

Au mai rămas doar câteva țări pe glob unde utilizatorii de internet nu pot accesa Netflix. Dar una dintre ele este China - o piață de 1,4 miliarde de oameni. Deschiderea către piața chineză ar avea potențialul de a-i aduce companiei milioane de noi abonați. Pentru asta, însă, trebuie să depășească obstacolul restricțiilor rigide impuse de autoritățile chineze producțiilor media din Occident.

Parteneriate

Alianța cu diferiți furnizori de servicii de televiziune și internet și oferirea de pachete care să includă abonamentul Netflix poate aduce clienți noi. La fel, parteneriatul cu producătorii de televizoare, care pot include un buton Netflix pe telecomandă, poate fi un impuls pentru cei care nu sunt încă abonați.

THREATS

Competiția

Piața streaming-ului online este plină de platforme care se luptă să acapareze timpul și banii utilizatorilor. Inflația, riscul șomajului, cheltuielile tot mai mari ale gospodăriilor, ar putea determina unii clienți să mai elimine din cheltuieli. Iar vizionarea de filme nu este printre necesitățile de bază.

Saturația pieței

După anii de expansiune fără prea multe obstacole, Netflix s-a lovit de ceea ce specialiștii numesc "Subscriber Wall". Cu alte cuvinte, a luat tot ce era ușor de acaparat în piață, iar de acum începe greul. 

Netflix se aștepta să câștige 4 milioane de abonați în primul trimestru din 2022, dar, în schimb, a pierdut 200.000. Și se așteaptă să mai piardă încă 2 milioane în lunile următoare. Aceste rezultate au dus și la o scădere consistentă a acțiunilor companiei pe bursă.

Parola împărțită cu prietenii

Una dintre atracțiile Netflix se poate dovedi o vulnerabilitate pentru companie. Orice abonat poate împărți contul în maximum 5 subconturi care pot fi folosite de oricine. Asta înseamnă că o familie sau un grup de prieteni poate folosi conținutul Netflix plătind un singur abonament. 

Facilitatea este o marca a Netflix care i-a adus, în trecut, mulți clienti, dar care se poate dovedi, acum, o problemă, în contextul saturației pieței. Patru utilizatori care folosesc contul unui prieten înseamnă patru potențiali clienți care nu plătesc un abonament. 

Reprezentanții companiei au anunțat că iau în considerare eliminarea sau restricționarea acestei facilități, însă e greu de crezut că o astfel de schimbare ar fi iertată de fanii platformei, ceea ce ar putea aduce pierderi suplimentare.

Piratarea conținutului

Piratarea filmelor și serialelor este o amenințare serioasă pentru întreaga piață a streaming-ului online. Mulți utilizatori de internet folosesc torenți sau alte surse pentru a obține conținut pe care altfel l-ar putea viziona doar dacă ar plăti un abonament. Iar îngrijorarea crește în contextul hemoragiei de clienți din ultimele luni. Cei care au oprit abonamentul din diferite motive ar putea apela la produse piratate, în loc să plătească din nou, dacă vor să vizioneze producțiile Netflix. Iar obiceiurile acestea, odată deprinse, se schimbă cu greu.

Lumea de astăzi este cu mult diferită de cea în care Netflix a apărut și s-a dezvoltat. Gigantul media trebuie să se reinventeze și să își îndrepte acum atenția către un viitor mai competitiv, în care lupta pentru fiecare nou abonat va fi și mai acerbă. 

Iar asta nu poate fi decât o oportunitate pentru noi, consumatorii de filme și seriale.  În încercarea de a ne câștiga timpul și atenția, furnizorii de conținut ar putea oferi prețuri tot mai atrăgătoare și produse video tot mai captivante.

 

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Informații cu cele mai bune materiale din timpul săptămânii. Abonează-te pentru a fi la curent!
Vă mulțumim pentru abonare!