Blog

Căutare

SWOT: Netflix, victima propriului succes?

Principalele piețe ale companiei sunt aproape de saturație

swot-netflix-skillab-cover-6319eb19aad82493801076.png

Când a fost ultima dată când ați văzut un film în cinematograf? Dar acasă, pe Netflix? Cel mai probabil, a doua variantă este cea care vă trezește amintiri mai recente. Sau, cel puțin, se întâmplă mult mai des. Compania a produs atât de multă schimbare încât experiența vizionării unui film se poate împărți în "înainte" și "după"  Netflix.

Înainte închiriam casete sau DVD-uri, descărcam filme piratate, ne uitam la ce era la TV. După Netflix s-a schimbat complet modul în care ne raportăm la filme, la reality show-uri, documentare, sau, dacă sunteți părinți, la desene animate. Nu mai suntem nevoiți să vizionăm enervați reclame care par că țin o veșnicie și nici nu mai așteptăm o săptămână să vedem ce se întâmplă în următorul episod al serialului preferat. Putem viziona ce vrem, când vrem. 

Era Netflix a adus comportamente noi de consum, dar și termeni și expresii noi. "Binge-watching" - vizionarea mai multor episoade unul după altul - este de câțiva ani inclus în dicționarele etalon ale lumii precum Merriam Webster sau Collins. Iar "Netflix and Chill" a căpătat conotații pe care le cunoaștem cu toții, dar nu le putem detalia aici. 

Puțini știu, însă, că Netflix nu a apărut odată cu streaming-ul online, ci exista cu mult înainte să putem vedea filme pe calculator, laptop sau telefon. În 1997, Netflix se lansa ca un competitor ceva mai abil al lui BlockBuster, un serviciu american de închiriat DVD-uri și casete. 

Însă fondatorii au știut mereu să fie înaintea timpului lor, așa că au schimbat rapid macazul și au început să folosească internetul în avantajul lor, devenind cel mai important serviciu de streaming online existent, cu peste 200 de milioane de abonați în 190 de țări. 

Paradoxal, este chiar una dintre performanțele care au avut efecte negative asupra veniturilor companiei fiindcă, la un moment dat, rămâi fără potențiali clienți pe care să îi cucerești. Și nu este singurul exemplu de sabie cu două tăișuri. Dar, despre asta, ceva mai jos, în analiza noastră. Până acolo, vă propun să vedem care sunt punctele tari pe care se bazează Netflix.

Creșterea Exponențială

Poate părea cinic, dar pandemia a fost mană cerească pentru Netflix. În timp ce lumea întreagă se închidea, iar multe companii au pus lacătul pe ușă ori s-au chinuit să rămână pe linia de plutire, Netflix a fost excepția. 

Perioadele de lockdown sau restricții parțiale i-au ținut pe oamenii de pe tot globul în case. Când aveau nevoie mai mare de divertisment, Netflix a livrat - cu producții proprii, filme și seriale devenite virale. 

Numărul abonaților a crescut accelerat, de la 151 milioane, în 2019, la 222 milioane, în prezent. Spre comparație, în urmă cu zece ani, numărul abonamentelor abia trecea de 25 de milioane. 

În mod firesc, creșterea spectaculoasă a dus la un salt similar al veniturilor companiei. În 2012, Netflix încasa de la abonați 3.6 miliarde de dolari. În 2019, veniturile treceau deja de 20 miliarde $, iar din primăvara lui 2020, panta încasărilor a devenit din ce în ce mai abruptă. 

25 de miliarde de dolari a încasat Netflix de pe urma abonaților în 2020, urmat de un an 2021 extrem de profitabil, în care veniturile aproape au spart pragul de 30 de miliarde de dolari. Astfel, Netflix a depășit cel mai cunoscut și folosit serviciu de conținut video, Youtube, care a încasat doar 28.8 miliarde de dolari în 2021. Anul curent, în schimb, i-a adus companiei primele semnale de saturație pe piețele sale cheie.

Extinderea globală

Netflix își oferă serviciile oricui are o conexiune de internet, așa că granițele fizice au devenit irelevante. Baza de clienți a devenit întreaga planetă, iar producțiile sunt urmărite în 190 de țări.

Singurele țări în care locuitorii nu pot încheia un abonament la Netflix sunt China, Coreea de Nord, Rusia, Siria și peninsula Crimeea, ocupată de armata Rusiei. Asta îi oferă companiei o putere mare de negociere, dar și oportunitatea de a găsi producții locale cu potențial, pe care le poate oferi apoi clienților din toată lumea.

Recomandat de citit:

build-preview-62eaad1e57c07624438414.jpg

Cum construiești o companie pentru care oamenii chiar vor să lucreze?

Citește

Conținutul original

Misiunea Netflix de a oferi divertisment lumii întregi a funcționat atât de bine în ultimii ani încât a dat naștere unui fenomen pe care specialiștii îl numesc "The Netflix Effect". Efectul Netflix se produce atunci când o serie nouă lansată de companie propulsează către faimă un actor peste noapte. "From zero to hero", de la primul episod. 

De obicei, asta merge mână în mână cu celălalt fenomen produs tot de Netflix: binge-watching. Iar cele două se produc împreună, în ultimii ani, datorită producțiilor exclusive ale Netflix. 

Conținutul original este cel care fidelizează clienții deja existenți și aduce mulți alții care până acum aveau abonament la competitori. În timp ce unele filme pot fi văzute pe majoritatea platformelor de streaming, conținutul original Netflix poate fi urmărit doar pe Netflix.

Squid Game, Casa de Papel, Stranger things, Narcos, Orange Is The New Black, House of Cards sunt doar câteva exemple de serii produse sub tutela Netflix care au devenit atât de populare încât s-a dezvoltat o adevărată cultură a fanilor în jurul lor. Iar asta a adus fani și abonați noi.

Centrarea pe nevoile clientului

Modelul de business îi permite să colecteze cantități enorme de date și informații despre clienți, iar asta îi oferă un avantaj competitiv fantastic. Cu ajutorul unui algoritm care se bazează pe inteligență artificială, Netflix oferă fiecărui utilizator recomandări bazate pe preferințele sale, istoricul vizionărilor, rating sau date demografice.

Iar asta este o practică extrem de eficientă. Conform datelor publicate de companie, 80% din conținut este vizionat pe baza recomandărilor făcute de platformă. 

Trecerea de la DVD-urile trimise în plic la conținutul exclusiv online a fost doar impulsul care a rostogolit bulgărele inovației. Netflix s-a adaptat rapid la dezvoltarea tehnologiei și comportamentului utilizatorilor, iar acum conținutul platformei poate fi accesat instant de pe orice fel de dispozitiv care are ecran și o conexiune la internet. 

Compania nu a depășit doar impedimentele impuse de granițe, ci a spulberat și barierele lingvistice. Producțiile sale locale de pe întreg globul au însemnat și o lungă listă de limbi în care actorii sunt dublați. Un obstacol care a devenit o oportunitate. Fiecare utilizator Netflix este liber să aleagă din lista de limbi în care vrea să audă show-ul preferat. 

Casa de Papel este, poate, cel mai bun exemplu, în acest sens. Deși produs original în spaniolă, serialul poate fi vizionat în engleză, germană, franceză, română, și alte câteva limbi, ceea ce crește enorm publicul potențial.

Producții premiate

În 2020, Netflix a stabilit recordul istoric, cu 160 de nominalizări Emmy, cele mai multe pentru o singură platformă. Iar, de-a lungul timpului, a avut 619 nominalizări și 112 premii acordate - cu mult peste ceilalți competitori.

Datorii tot mai mari

Gigantul online a folosit datoria ca fundație pentru a construi imperiul. Conținutul tot mai divers și mai complex necesită investiții masive, iar Netflix a făcut împrumuturi mari, care ajung la scadență curând. La sfârșitul lunii martie, acestea totalizau 14.5 miliarde $. Evident, nu pot fi plătite toate odată, așa că o parte din datorie va fi rostogolită, ceea ce va genera dobânzi suplimentare, deci cheltuieli mai mari în viitor.

Prețuri în creștere

Netflix a scumpit în ultimii ani abonamentele, în timp ce alți competitori au menținut prețurile sau chiar le-au scăzut. Asta poate duce la pierderea clienților pentru care prețul este principalul criteriu de alegere a platformei de streaming.