Blog

Căutare

Ce este un produs minim viabil și de ce este important pentru antreprenori (Minimum Viable Product)

frame-2809-624159fa2c228673240374.jpg

Probabil că orice profesionist care are contact cu zona de business și orice antreprenor aspirat a auzit de ideea de MVP (Minimum Viable Product) sau produs minim viabil. Dar ce este mai exact acest MVP și cu ce te poate ajuta să investești timp și efort în definirea lui?

Mediul de afaceri crește și se dezvoltă continuu în ziua de astăzi. Acest lucru se datorează dezvoltării rapide a noilor tehnologii și condițiilor economice schimbătoare. Dar, pe măsură ce această viteză a schimbării se accelerează, companiile întâmpină mai multe dificultăți în a se alătura pieței și a genera avantaje competitive. 

Ca urmare, s-a produs o nevoie tot mai mare pentru comunitatea antreprenorială să regândească procesul fundamental de creare a valorii. Companiile nu mai au avantajul unor piețe stabile în care pot cheltui sume enorme de bani testând modele și alegându-le pe cele mai bune pentru marketingul produselor și lansarea comercială. 

Tehnica produsului minim viabil a fost creată ca răspuns la o cerere în creștere pentru o nouă modalitate de a lansa un produs pe piață, care ar accelera procesul de vânzare, menținând în același timp cheltuielile asociate la un minim absolut. 

Ce este un produs minim viabil (MVP)?

Conceptul de produs minim viabil a apărut ca o componentă cheie a „Lean Startups” și a fost definit de Eric Ries -  fondator al conceptului de MVP -  ca un construct care ajută companiile să ia decizii mai bune și mai rapide, în același timp fiind mai puțin risipitoare.  

Un produs minim viabil (MVP) este o versiune a unui produs care are suficiente caracteristici și funcționalități pentru a-i mulțumi pe primii clienți, care îți oferă în același timp feedback util pentru dezvoltarea viitoare a produsului. Aruncând o privire simplă asupra conceptului general de produs minim viabil, dorești să testezi piața cu o primă versiune minimă a produsului pentru a te asigura că ideea ta. este validată și acceptată de piață înainte de a investi mulți bani în design și caracteristici mai avansate.  

Un principiu esențial al conceptului MVP este că creezi un produs autentic (care ar putea fi la fel de simplu ca o pagină de start sau un serviciu care pare a fi automatizat, dar este în întregime manual în culise) pe care îl poți oferi clienților și să îi monitorizezi efectele și comportamentul clienților cu acesta. Este mult mai sigur să observi ce fac oamenii cu un produs decât să îi întrebi ce ar face. 

Cum să construiești un produs minim viabil 

Potrivit co-fondatorului Cobloom Ryan Law, există șase pași pentru a construi un MVP: 

#1. Identifică și Definește Problema pe care Încerci să o Rezolvi 

Ca antreprenor, unul dintre cele mai importante lucruri este succesul produsului pe care încerci să-l lansezi. Dar poate fi foarte ușor să te lași prins în dezvoltarea unui produs și să uiți de problema pe care acest produs e menit să o rezolve. Pentru a-ți atinge obiectivele, trebuie să înțelegi de ce are nevoie publicul țintă, ce îi lipsește și cum îl poate ajuta produsul tău. Deci, concentrarea pe problemă și nu pe soluție este esențială. 

#2. Găsește Cea Mai Simplă Modalitate de a Rezolva Problema 

Acum că ai identificat o problemă, este timpul să planifici soluția. Ai putea fi tentat să dezvolți elemente de funcționalitate elaborate pentru a crește satisfacția clienților, dar construirea unor astfel de elemente poate necesita timp și multe resurse. Așadar, pentru a evita să investești într-un produs care riscă să nu performeze atât de bine pe piață, poți lansa cea mai simplă versiune a produsului tău, care trebuie să conțină suficientă funcționalitate pentru a testa 3 ipoteze fundamentale pe care Ryan Law le numește ca: existența problemei, importanța problemei și soluția problemei. 

#3. Prioritizează-ți Funcțiile 

Pentru a construi un produs viabil minim, trebuie să stabilești care caracteristici ale produsului tăi. sunt “high-reward” și trebuie să le incluzi în produsul tău final, și care sunt “low-reward” și pot fi amânate. În același timp, există elemente pe care un produs final ar trebui să le includă, dar nu sunt necesare pentru această iterație. O modalitate excelentă de a stabili prioritățile este să descoperi ce caracteristici ar trebui să aibă produsul tău, pe care e necesar să le aibă și de care nu are nevoie pentru funcționalitatea de bază. 

#4. Uită de Eficiență 

În această etapă a lansării, trebuie să îți amintești că acesta nu este produsul tău final. Prin urmare, sunt șanse ca acesta să nu fie eficient și foarte performant. Îți poți permite să-ți dezvolți produsul într-un mod ineficient și să-l lansezi, pentru a urmări cu precizie ceea ce trebuie îmbunătățit și pentru a lăsa dezvoltarea eficientă pentru mai târziu. Deocamdată, poți testa doar elementele fundamentale ale produsului tău.

#5. Construiește, Măsoară și Învață 

Un MVP este o piatră de temelie, nu o destinație. Nu încerca să faci o avere și nu spera să îți crești afacerea cât mai repede posibil. În schimb, încearcă să optimizezi potențialul de învățare. 

S-ar putea să începi să produci venit când ai evidențiat caracteristicile MVP-ului tău. Dar, acesta nu este sfârșitul călătoriei. Este primul pas într-un lung drum de feedback care te va ajuta să îți dezvolți produsul în trei etape: construiește, măsoară și învață. Construiește o comunitate de utilizatori. Măsoară date de utilizare și cere feedback de la utilizatori. Și apoi, îți poți actualiza produsul după cum este necesar. 

#6. Schimbare sau Conservare 

După lansarea MVP-ului tău, vei primi atât feedback care îți va reafirma convingerile și indica faptul că mergi pe calea cea bună, cât și feedback care îți va cere să schimbi caracteristicile pe care este posibil să le fi calculat greșit. Aceste perspective, deși sunt greu de înghițit, sunt cruciale pentru progresul produsului și al afacerii tale. 

Multe companii de tehnologie au abordat conceptul de MVP, așa că iată câteva exemple reale de afaceri care au adoptat această strategie, conform Entrepreneur Handbook: 

Grockit, cunoscut acum sub numele de Kaplan, este serviciul online de pregătire a testelor pentru studenții care doresc să obțină cel mai mare scor posibil la mai multe examene de admitere la facultate. Grockit a folosit MVP pentru a determina scopul clientului și pentru a descoperi de ce au achiziționat produsul. Grockit a reușit să recruteze un grup de oameni cunoscuți sub numele de „earlyvangelists”, potrivit lui Steve Blank, un antreprenor și scriitor de start-up. „Earlyvangelists” erau definiți ca persoane ce cumpără și utilizează un produs înainte ca acesta să fie pe deplin dezvoltat și apoi răspândesc cuvântul prietenilor și familiei lor. 

AngelList, o platformă care leagă antreprenorii de investitori, a fost creată pentru a aborda o problemă comună cu care se confruntau, care era localizarea reciprocă. Produsul lor minim viabil a fost un set de introduceri prin e-mail care a conectat o afacere care căuta finanțare cu donatorii care căutau noi opțiuni de investiții. În iunie 2013, AngelList a primit multă presă și a adăugat 100.000 de noi clienți, precum și 18.000 de investitori certificați. 

Groupon este o piață globală de comerț electronic care vinde certificate de reducere pentru o varietate de articole și servicii. Pentru a vedea dacă era nevoie de cupoane de reducere în primele zile, au folosit un site WordPress de bază cu un widget ThePoint inserat și AppleScript pentru a distribui cupoanele PDF prin Mail.app. Groupon este acum unul dintre startup-urile tehnologice cu cea mai rapidă dezvoltare din ultimii zece ani. S-a răspândit în peste 44 de țări și operează în prezent pe peste 500 de piețe de la înființare. 

După cum companiile din întreaga lume par să-și fi dat deja seama, există multe beneficii în construirea unui produs minim viabil. Adam Enfroy, un blogger online ce oferă sfaturi antreprenorilor, numește cele 5 moduri prin care un MVP poate fi benefic pentru afacerea ta: 

  • Este mai puțin costisitor, deoarece permite întreprinderilor aflate în stadiu incipient să lanseze rapid un produs de bază cu costuri reduse. Adunarea caracteristicilor de bază nu necesită o cheltuială financiară mare, în același mod în care ar face-o dezvoltarea unui produs cu drepturi depline. 
  • Este mai puțin riscant, deoarece cu un MVP validezi potențialul produsului prin feedback-ul clienților. Lansezi cu un risc minim pentru că știi că ai fabricat ceea ce publicul țintă a cerut. 
  • Un produs minim viabil (MVP) reduce timpul dintre creare și lansarea comercială. Permite echipelor să acționeze rapid și să pună produsul disponibil pentru vânzare înainte ca interesul să scadă sau ca un rival să intervină pentru a umple golul. 
  • Oferă validare rapidă. Un MVP ajută echipa de produs să primească rapid feedbackul utilizatorilor. Determină potrivirea de produs-piață rapid și eficient și îl poți lansa cu mai multă încredere. 
  • Strategia MVP oferă echipelor o sursă largă, nefiltrată de cunoștințe, obținute din feedbackul consumatorilor. Poate fi folosit de echipele de vânzări și marketing pentru a crea mesaje de marketing clare. Poate stabili propuneri de valoare și poate oferi profiluri de cumpărători clare și detaliate, precum și descrieri captivante ale produselor. 

Un MVP sau un produs minim viabil este o bază solidă pentru lansarea unui produs. Te poate ajuta să îți validezi conceptul de produs, să afli mai multe despre nevoile clienților și să îmbunătățești calitatea articolelor viitoare. Atâta timp cât îl folosești cu eficiență, poți lansa un produs promițător și obține un profit de pe urma lui. 

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Informații cu cele mai bune materiale din timpul săptămânii. Abonează-te pentru a fi la curent!
Vă mulțumim pentru abonare!