Blog

Căutare

Diferența dintre angajare și recrutare

De ce una ține de presiune, iar cealaltă de precauție

article-6-3-638db87011d40296847052.png

Similare la prima vedere, complet diferite la a doua. Poate te întrebi de ce contează atât de mult diferența; până la urmă ambele sunt procese de HR care țin de aducerea unor oameni noi în echipă. Însă distincția te poate ajuta să iei decizia corectă în selecția candidaților, în funcție de contextul în care se află compania.

Angajarea implică, pur și simplu, găsirea unei persoane potrivite pentru a ocupa o funcție vacantă. Atunci când apare nevoia, recrutorii se gândesc ce criterii trebuie să îndeplinească viitorul angajat, iar dintre candidați îl aleg pe cel care bifează cât mai multe căsuțe.

Recrutarea, pe de altă parte, începe cu mult timp înainte ca o poziţie liberă să apară. Presupune, de asemenea, atragerea candidaților prin promovarea valorilor organizației și căutarea unor specialiști care pot influența traiectoria companiei.

Acestea ar fi definițiile fiecărui proces, simplificate. Însă, ca de obicei, “diavolul se ascunde în detalii”, iar adevărata diferență dintre angajare și recrutare se află în aspectele mici, adesea ignorate.

Nevoie vs Investiție 

Pentru a înțelege importanța distincției, trebuie mai întâi să ne uităm la motivul pentru care recrutorii sau managerii încep să caute angajați și cum procedează ei pentru a aduce pe cineva nou în companie.

Deoarece în cazul unei angajări, e adus un nou membru în echipă atunci când apare nevoia de a ocupa un loc liber, procesul se întâmplă adesea într-un ritm foarte rapid și implică, de regulă, angajații din posturi de execuție, care pot fi înlocuiți (teoretic) destul de ușor. 

Prin urmare, acest proces nu provoacă pierderi uriașe unei companii dacă managerul a luat decizia greșită și a angajat o persoană nepotrivită. 

Dacă angajarea presupune o decizie luată sub presiune, recrutarea necesită o strategie bine gândită și investiții de timp și resurse.

Recrutarea este un proces pe termen lung. Fiindcă este inițiată cu mult înainte ca o poziție deschisă să apară în companie, se face adesea prin apelarea la networking și contactele de business sau alcătuirea în prealabil a unei liste de potențiali candidați potriviți. 

Este ideală pentru roluri cheie în companie, precum cele de conducere sau coordonare, care necesită un set particular de abilități sau o anumită experiență anterioară.

Mai simplu spus: dacă un angajat demisionează astăzi și trebuie înlocuit imediat, compania ta va trebui să acționeze rapid și să angajeze pe cineva. Însă, dacă un manager, de exemplu, poate să plece din companie în următorii ani, ar trebui să începi să recrutezi încă de acum. 

Indiferent de context și de nevoia punctuală a companiei, sunt necesare abordări diferite pentru fiecare dintre cele două procese, astfel că distincția este cu atât mai importantă. 

Cele mai bune practici de angajare

Nu angaja doar în funcție de nevoie

Angajarea apare când ai nevoie de un om nou în echipă, totuși îți spunem să nu angajezi pe cineva doar pe baza acestei necesități. Cuvântul “doar” este crucial aici. 

Sigur că angajarea este o decizie luată sub presiune și o greșeală s-ar putea să nu  coste la fel de mult ca în recrutare. Dar este totuși bine să nu te lași orbit de golul din organigramă atunci când angajezi pe cineva. 

Angajările corecte se fac pe baza unui mix de abilități, experiență și, cel mai important, atitudine. Pentru că, deși abilitățile pot fi dezvoltate în timp, atitudinea rămâne mereu aceeași.

Scrie o descriere a postului care reflectă exact nevoile companiei

În angajare este foarte important să știi ce vrei. Și dacă știi exact ce cauți la un candidat, este mai probabil să atragi oamenii potriviți doar prin felul în care ai formulat anunțul de angajare. 

Ar trebui să fii clar cu privire la cerințele și responsabilitățile care vin la pachet cu jobul și, în același timp, să ai un picior bine înfipt și realitate când îți setezi așteptările.

Adaugă un test de aptitudini în procesul de screening

Un CV și scrisoare de intenție pot arăta perfect. Dar atunci când sunt puși în fața faptului împlinit, mulți angajați nu reușesc îți ofere ce ai nevoie de fapt. De aceea, nu trebuie subestimată importanța unei etape de testare în procesul de angajare. Doar așa pot recrutorii să obțină o mostră din ce va oferi un candidat odată ce e angajat. 

Cele mai bune practici de recrutare

Construiește un brand de angajator

Cu cât petreci mai mult timp promovând cultura organizației tale, cu atât este mai probabil să atragi oamenii potriviți. Recrutarea este soră cu marketingul așa că este necesară o strategie pentru a-i face pe candidați să-și dorească să lucreze pentru tine. 

Companiile care alocă timpul necesar pentru construirea unui brand de angajator sunt mai competitive pe piața muncii, pot atrage specialiști mai buni, așa că se pot extinde mai ușor

Însă onestitatea aici este importantă. Dacă imaginea proiectată în exterior nu seamănă cu realitatea din interiorul companiei, eforturile de marketing nu fac decăt să sublinieze discrepanța.

Investește în onboarding

Ai recrutat un profesionist de top care cu siguranță va crește performanța echipei tale. Dar parte din procesul de recrutare este și păstrarea acestui angajat pe termen lung. Așa că oferă-i noului membru un onboarding cuprinzător și asigură-te că are la dispoziție toate resursele necesare pentru a se integra și a avea rezultate. 

Instrumentele de care are nevoie pleacă de la simpla prezentare a sa în fața echipei și ajung până la bugete, timp, training, coaching și susținere morală.

Caută diversitate

Diversitatea este o valoare de bază pe care companiile o pot promova ca parte a brandului de angajator. Ar trebui să cauți diversitatea deoarece fiecare echipă are nevoie de abordări noi, de idei și perspective diferite. Așadar, asigură-te, atunci când selectezi candidații, că lași orice prejudecată, ascunsă sau de altă natură, la ușă.

Mediul din care angajații vin, vârsta lor, experiența, educația sunt toți parametri care decid rezultatele oamenilor la job. Și, de multe ori, CV-ul impecabil nu este neapărat cea mai bună recomandare la intrarea într-o companie. 

Iată în acest TED Talk de ce este important să vezi oamenii din spatele diplomelor și de ce, cele mai multe companii, nu l-ar fi angajat pe Steve Jobs.

 

Recomandat de citit:

th-636ccfd0055c4210163501.png

Employer Branding: Reclama e sufletul HR-ului

Citește

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Informații cu cele mai bune materiale din timpul săptămânii. Abonează-te pentru a fi la curent!
Vă mulțumim pentru abonare!
Curs pe categorii:
«Excel for business»
PROGRAME
Sustinut de Oanea Dumitru-Cristian
21 martie 26 aprilie
Oanea Dumitru-Cristian