Blog

Căutare

Lecții pentru liderii la început de drum

Felicitări pentru noua promovare! Vă rugăm să vă puneți centurile de siguranță

lectii-lideri-inceput-drum-dkillab-curs-steliana-moraru-631b0819234e3688923862.jpg

Nu e cum te așteptai. Noua poziție de conducere nu e chiar cu zâmbete și curcubee, ziua de lucru nu se mai încheie la șase și, de multe ori, totul seamănă cu mersul pe funie în timp ce jonglezi cu șapte mingi de foc și ții un turn de porțelanuri pe cap.

Când problemele curg fluviu, iar pământul pare că se învârte, e ușor să uiți că acum chiar poți să faci lucrurile să se întâmple. 

Unii îți vor spune să respiri. Alții, să îți deschizi chakrele. Dar, cumva, orice încercare de a te trata cu gândire pozitivă îți lasă senzația că lustruiești mesele de pe puntea Titanicului. 

Despre lucrurile pe care trebuie să le înveți repede când ajungi într-o poziție de conducere am vorbit cu Steliana Moraru, Chief Operating Officer la OTP Leasing și lectorul cursului Skillab "Leadership pentru femei".

Amintește-ți ce vrei să transmiți

"Când ești lider la început de drum simți că ai ajuns deodată pe o scenă. Oamenii se uită la tine. Ce o să le spui? Cum folosești vocea pe care tocmai ți-ai dobândit-o? Care sunt valorile pe care vrei să le transmiți? Odată ce îți clarifici acest aspect, lucrurile devin puțin mai simple."

Vocea caracterului tău produce acum reverberații. Și totuși, e tentant, la început, să vrei să le faci celorlalți pe plac. În încercarea de a fi acceptat în noul rol, poți să uiți care sunt lucrurile în care crezi, să imporți valorile altora fără să le exporți pe ale tale și să sfârșești vorbind pe vocea altcuiva. 

Ca lider, laitmotivul personalității tale impregnează toate straturile ierarhice. Viziunea, pasiunea, corectitudinea (sau lipsa lor) funcționează ca "ordine de marș", spune Steliana, ca matrițe pentru gândurile și faptele celorlalți. 

În alfabetul tău interior se scrie vocabularul echipei. Merită să îți amintești care sunt principiile care te diferențiază și cum sună vocea ta fără bruiaje. 

Asumă-ți deciziile nepopulare

"Trebuie să devii foarte repede confortabil cu a lua decizii nepopulare," avertizează Steliana. "E contraintuitiv, pentru că, teoretic, liderul e persoana care îi inspiră pe ceilalți. Dincolo de situațiile extreme în care vine o recesiune și trebuie să dai oameni afară, poți să faci, de pildă, o schimbare în modul de organizare al lucrurilor, iar asta poate fi o decizie foarte nepopulară."

"Poate zece ani până ai venit tu sau te-ai evidențiat tu ca o voce de lider, lucrurile s-au întâmplat într-un anumit fel, iar acum vii cu o nouă viziune. Acest lucru poate fi nepopular și îți poate atrage foarte mulți detractori, dar face parte din noul rol."

E parte din noul rol să vezi problemele, să ai soluții, să iei decizii importante. Cel mai probabil, nu vei fi întâmpinat de o mulțime care să aplaude entuziast, iar atunci când rezistența la schimbare e mare, va trebui să alegi calea trecerii prin zid. Și asta e parte din nou rol.

"Pentru a minimiza riscul detractorilor e important ca oamenii să înțeleagă motivul din spatele deciziei, să vadă contextul și modul în care se cuplează ei la angrenajul schimbărilor," spune Steliana. "Atunci când îi aduci pe oameni în poveste și le explici de ce faci ce faci, cei mai mulți înțeleg, dar mereu vor fi și cei care, pur și simplu, nu sunt de acord și trebuie să fii pregătit pentru asta." 

Începe cu managementul propriilor emoții

La o temperatură suficient de înaltă, atomii încep să vibreze, să se lovească unii de ceilalți și să se îndepărteze. Aceasta poate fi și starea emoțională din interiorul companiei. Torentul de probleme amestecate cu frustrări, oboseală și stres poate aduce orice echipă la punctul de fierbere. Prețul nu e doar confortul psihologic, ci și coeziunea.

"Trebuie să devii foarte conștient de impactul tău, mai ales atunci când te enervezi. În compania noastră, de pildă, echipa de management face o serie de traninguri specializate de dezvoltare printre care și Process Communication Model (PCM), unde ni se face un profil psihologic pe baza a șase caracteristici principale pe care le avem cu toții. Fiecare, în schimb, are altă bază, iar asta ne face să avem alți "triggeri", în special în ceea ce privește răspunsul la stres și emoțiile puternice."

"Baza mea, de pildă, e "Promoter" ceea ce înseamnă că sunt axată pe acțiune, pe a face lucruri, dar acest aspect poate veni la pachet cu un mod de a mă comporta în care pot deveni foarte nerăbdătoare cu ceilalți, de exemplu. Mi-am dat seama de impactul pe care îl am dacă mă las acaparată de partea negativă a personalității mele și aleg să mă comport într-un anumit fel. Trebuie să îți cunoști echipa și să te cunoști pe tine însuți tocmai ca să fii conștient de ce transmiți."

Minciuna, greșelile repetate, remarcile pasiv-agresive - mulți dintre noi avem butoane care, odată apăsate, produc o explozie de țipete și invective, cusute cu un set limitat de idei. Când aluneci într-o realitate bastardizată de înlocuirea rațiunii cu emoția îți pierzi și argumentele, și puterea de a controla situația. Și totuși, o faci. Și totuși, e posibil să o faci din nou.

Oricât de inconfortabil, efortul de a cartografia lumea mentală în care trăiești îți va arăta, deopotrivă, piscurile tăioase ale agresiunii și izvoare adânci de răbdare și perseverență. Vei putea nu doar să îți controlezi propriile erupții emoționale, ci și să navighezi prin ale altora.

Continuă să ceri feedback

Zeificat de noua promovare, cuvântul șefului e religia oficială în companie. O capcană comună - cea a culturii în care nu adevărul contează, ci capacitatea superiorului de a produce venerație - poate fi evitată, firesc, prin coborârea acestuia printre pământeni. 

"Poate să fie o lume singuratică ca lider și există riscul să te îmbeți destul de repede cu puterea. De aceea, feedback-ul în ambele direcții este extrem de important," punctează Steliana. "Trebuie să creăm un context sigur astfel încât ceilalți să ne poată spune când greșim."

"Este foarte importantă aici comunicarea non-verbală. Atunci când cineva își exprimă o părere referitoare la comportamentul tău, modul în care reacționezi face parte din această plasă de siguranță în care echipa să își exprime feedback-ul pentru tine."

Liderii își recunosc greșelile, își cer scuze și îndreaptă lucrurile. Fără a fi ghidați de nevoia de a fi pe placul celorlalți, au puterea de a găsi adevărul obiectiv din feedback-ul pe care îl primesc, de a-și evalua și reeavalua comportamentul și stilul de conducere. 

"Trebuie să înțelegem însă ce înseamnă feedback. Să ne asigurăm că este mereu bazat pe fapte, comportamente și acțiuni concrete, nu pe opinii, aspecte personale sau care țin de percepție", subliniază Steliana. Distincția este importantă nu doar pentru cel din fruntea ierarhiei, ci pentru întreaga companie. 

Nu te lăsa copleșit

"Pentru liderii aflați la început, e important să nu se simtă copleșiți de ceea ce se întâmplă. Să își găsească niște modalități de a se echilibra pentru că de cele mai multe ori se schimbă balanța dintre viața personală și cea profesională. Trebuie să nu renunți la lucrurile care contează pentru tine dincolo de job, care îți dau direcție și te remontează."

Oboseală. Epuizare. Burnout. Nu sunt doar stadiile stresului, ci și treptele către eșec. Dacă până acum colapsul era personal, acum produce ecouri în întreaga companie. 

"De pildă, mă asigur că îmi fac mereu timp, indiferent cât de puțin, pentru ceea ce contează și personal, iar asta mă ajută să gestionez alte aspecte din viața mea," adaugă Steliana. "Am, de asemenea, un mentor care mă ajută să echilibrez lucrurile atunci când pare că totul merge în direcția greșită."

Leadership-ul nu e un sprint. E un maraton. Contează nu doar viteza, ci și rezistența. Contează să ai supape pentru stres, pentru energiile negative. Și, poate cel mai mult, contează să nu uiți să te bucuri.

"Când ajungi într-o poziție de conducere, cerințele sunt mult mai mari, problemele sunt mult mai mari, haosul e mult mai mare. E important să nu te lași copleșit de ceea ce se întâmplă și să îți celebrezi victoriile. Trebuie să nu uiți să te bucuri de faptul că ai ajuns într-o poziție în care ai puterea să faci lucrurile să se întâmple."

Recomandat de citit:

leaders-vs-managers-preview-62ff999213d49080237082.png

Trei diferențe între manageri și lideri

Citește

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Informații cu cele mai bune materiale din timpul săptămânii. Abonează-te pentru a fi la curent!
Vă mulțumim pentru abonare!