La un interviu de angajare, te poți aștepta ca recrutorul să îți pună câteva întrebări capcană. „De ce vrei să lucrezi aici?” însă nu este una dintre ele. Mulți candidați trag concluzia că aceasta este oportunitatea lor să vorbească despre cât de minunată este compania sau despre ce angajați perfecți ar fi ei dacă ar primi jobul. Dar de fapt, motivele pentru care întrebarea este atât de întâlnită în interviurile de angajare sunt cu totul altele.
Primul este că recrutorii vor să știe cât de bine te-ai potrivi cu valorile și cultura companiei. Vor să afle despre cum abilitățile dobândite în alte roluri pot fi aplicate și la postul pentru care recrutează, dar și cum interesele, personalitatea și entuziasmul tău te vor ajuta să te integrezi mai ușor în echipa din care vei face parte.
Vor, de asemenea, să știe ce te-a motivat să aplici pentru job, dacă ești interesat de realizările și obiectivele companiei și cât de probabil este să rămâi în organizație pentru o perioadă lungă de timp.
În interviu, ambele părți evaluează o posibilă investiție. Pentru angajator această investiție poate costa timp, resurse și bani. De aceea este important să se asigure că angajează pe cineva care este cu adevărat interesat de poziție, nu pe cineva care este în căutarea unui job oarecare.
Fii pregătit
Cel mai bun lucru pe care îl poți face este să îți personalizezi răspunsul de fiecare dată. Deși poate vei auzi această întrebare la toate interviurile de angajare, nu poți forma o conexiune cu angajatorul dacă oferi mereu același răspuns-șablon. În schimb, încearcă să te documentezi înainte.
Poți urmări postările companiei pe rețelele sociale, campaniile pe care le-a derulat, poți citi mai multe detalii pe pagina de LinkedIn, pe site-ul web sau în presă. Observă ce fel de relație are cu publicul. Ce impact au produsele sau serviciile sale? Care este strategia pe care o folosește? Formează-ți o impresie clară înainte de interviu și asigură-te că faci o conexiune între valorile companiei și propriile valori.
Leagă responsabilitățile rolului de abilitățile tale
Da, angajatorul vrea să știe cât de multe cunoști despre companie. Dar în același timp, nu vrea doar să-ți testeze cunoștințele, ci și să înțeleagă dacă ești persoana potrivită pentru rol.
Odată ce ai demonstrat că îți sunt familiare misiunea și cultura companiei, vorbește despre ce aspecte ale jobului te atrag în mod concret și cum te poți vedea îndeplinind anumite sarcini cu ajutorul experienței acumulate la alte locuri de muncă.
Un angajat fericit este un angajat productiv. Recrutorii vor să vadă că ești pasionat de ceea ce faci și în special de ceea ce vei face în compania lor. Din nou, este important să îți personalizezi răspunsul în funcție de profilul jobului și al industriei.
Poți vorbi despre cum te pasionează să ajuți alte persoane să învețe lucruri noi, despre experiența ta în marketing digital sau despre provocările pe care ești entuziasmat să le depășești în formarea unei strategii financiare. Indiferent de domeniu, asigură-te că răspunsul este cât de specific posibil.
Arată cum poți contribui la succesul companiei
Odată ce ai stabilit că valorile companiei și responsabilitățile jobului se aliniază cu interesele și experiența ta, e timpul să vorbești și despre viitor. Arată-i recrutorului că înțelegi care sunt obiectivele de afaceri ale companiei la care vrei să lucrezi. Apoi, vorbește despre cum te vezi ajutând la îndeplinirea acestor obiective. Poți povesti despre momente din experiența profesională care te fac încrezător în abilitatea ta de a avea rezultate foarte bune. Scopul este să susții fiecare argument cu un exemplu concret.
Greșeli pe care să le eviți:
• Când vorbești despre ce te-a atras la job, nu vorbi despre salarii și beneficii. Deși companiile înțeleg cât de importante sunt aceste aspecte, nu vor să recruteze candidați care sunt motivați doar de bani și nu arată dovezi concrete ale pasiunii lor.
• Vorbești despre job ca un pas spre lucruri mai mari. Da, e necesar să ai ambiție și să vrei să avansezi în carieră. Însă angajatorul vrea să știe că investiția pe care o va face în tine este una pe termen lung și că nu intri pe ușa companiei cu gândul de a pleca prea curând.
• Spui că admiri cultura companiei, dar nu spui de ce. Recrutorii nu vor să primească complimente despre succesul lor pe piață dacă nu oferi și exemple clare despre ce admiri la rezultatele obținute sau care dintre valorile promovate au rezonat cu tine.
Cum să răspunzi corect:
#1 “Lucrez în software development de cinci ani și admir faptul că - numele companiei - este un lider al industriei. Cred că diversitatea setului de skill-uri pe care organizația o încurajează în rândul angajaților este ceea ce a contribuit la succesul ei. Și consider că experiența mea în evaluarea și testarea de noi programe poate ajuta compania să mențină calitatea software-ului și să implementeze cele mai noi tehnologii în viitoarele proiecte.”
#2 „Una dintre pasiunile mele este să învăț lucruri noi, dar și să îi ajut pe alții să își extindă cunoștințele. Prima mea experiență de team leader a fost în cadrul unui proiect de voluntariat în timpul programului meu de master, unde am înțeles cu adevărat importanța muncii în echipă.
Am citit în recenziile angajaților despre cât de importantă e pentru companie dezvoltarea oamenilor prin programe de training și formare. De aceea mi-ar plăcea să mă alătur echipei voastre, unde simt că mă pot dezvolta și pot contribui în același timp la pregătirea profesională a altor persoane.”
#3 „Când am citit prima oară descrierea jobului, primul lucru care m-a atras a fost centrarea pe abilitățile de social media marketing. În primul rând, pentru că experiența mea de 3 ani în PR și marketing m-a ajutat foarte mult să dezvolt diferite strategii de comunicare cu publicul prin rețelele sociale, și de asemenea pentru că urmăresc de foarte mult timp conturile companiei voastre de Instagram și Facebook. Am observat succesul campaniilor X și Y și felul în care audiența a răspuns la ele, așa că sunt entuziasmat să pot contribui în viitor la astfel de proiecte.”
Angajatorii vor intervieva mulți candidați pentru acest job și toți vor primi aceeași întrebare. Dar nu toți vor ști cum să răspundă la ea. Asigură-te că nu vei fi unul dintre ei și pregătește-ți răspunsul din timp. Și nu uita să fii sincer cu ceea ce te-a atras la companie, atât cu angajatorul, cât și cu tine însuți.