Blog

Căutare

6 reguli pentru negocierea unei oferte de job

“În viață nu primești ce meriți, primești ce ai negociat.“ – Chester L. Karrass

main-image-10-6396f792a62e4881050646.png

Unul dintre cele mai rele lucruri pe care le poți face pentru cariera ta este să spui “da” imediat. Ai trecut de toate etapele. În sfârșit, ai primit telefonul sau e-mailul mult așteptat care a venit cu vestea bună a unei oferte de angajare. Însă nu e ce te așteptai. 

Mulți oameni, orbiți de bucuria faptului că în sfârșit au scăpat de terorile job hunting-ului, spun “da” din prima. Pentru alții, ideea de a cere mai mult sau a negocia le dă senzația unui nod în stomac și îi trimite într-un cerc nesfârșit de întrebări. Ce salariu ar trebui să cer de fapt? Ar trebuit să negociez indiferent de cât mi se oferă? Ce se întâmplă dacă cer prea mult? Oare își vor retrage oferta?

Într-un studiu publicat în Journal of Organizational Behaviour în 2011 s-a descoperit că un angajat poate pierde peste $600.000 pe parcursul a 40 de ani de carieră dacă negociază un salariu de început de $50.000 pe an în loc de $55.000, în ambele cazuri fiind luată în considerare o creștere salarială anuală de 5%. Dacă în prima instanță diferențele par mici, decalajul acumulat în timp și veniturile pierdute cresc exponențial.

Și totuși, nu mai puțin de 64% dintre americanii care își caută un loc de muncă acceptă prima ofertă pe care o primesc, potrivit unui sondaj efectuat de platforma de angajare ZipRecruiter în 2018. 

Citește mai departe și află care sunt cele mai bune practici de negociere pentru a evita situația în care te îndrepți spre un viitor de șanse ratate și frustrări financiare.

Acordă-ți timp 

Odată ce ai primit oferta cu toate detaliile jobului listate, inclusiv salariul, nu te grăbi să începi direct negocierea. Majoritatea companiilor îți vor oferi un termen limită pentru a lua în considerare oferta. Iar dacă nu poți lua o decizie în intervalul inclus, le poți transmite că ai nevoie de mai mult timp, deși experții de la Indeed te sfătuiesc să nu ceri mai mult de o săptămână.

Timpul acordat te va ajuta să analizezi componentele cu care ești sau nu ești mulțumit, dar și să pui întrebări în caz că vor apărea neclarități.

Cunoaște-ți propria valoare

Într-un interviu cu Harvard Business Review, Tiffany Jana, fondatoare a TMI Consulting, spune că mulți angajați evită să negocieze din cauza nesiguranței pe care o simt față de propriile abilități. 

Jana le amintește acestor angajați care cad pradă propriilor frici și lipsei de încredere că un angajator nu ți-ar face o ofertă dacă nu ar crede că ești calificat pentru job. Și de aceea e important să înțelegi valoarea pe care o poți aduce într-o companie, pentru a-ți înțelege și puterea pe care o ai într-un proces de negociere.

Așa că analizează-ți CV-ul nu din perspectiva ta, ci din perspectiva unui potențial angajator, și încearcă să privești în mod obiectiv care sunt calitățile tale profesionale, dar și ce expertiză unică ai putea aduce într-o echipă.

Cercetează piața

Odată ce ai o perspectivă 360 a profilului tău de angajat, fă o analiză a pieței și află care este salariului unui profesionist cu experiența și abilitățile tale. Poți folosi platforme cu informații publice precum Glassdoor, Paylab sau Undelucram pentru a urmări salariul mediu pentru jobul de care ești interesat și a-l compara cu salariul din oferta primită.

Fortini Iconomopolous, autor al cărții Say Less, Get More, sfătuiește profesioniștii să vorbească și cu experți din diferite industrii, pentru a primi sfaturi de la persoane cu alte perspective și pentru a adăuga un nou unghi strategiei de negociere.

Află unde poți lăsa sau nu spațiu de negociere

A înțelege exact ce vrei de la un potențial angajator e la fel de important ca ce vrea un angajator de la tine. Până la urmă, oferta implică ambele părți. Prin compunerea unei liste cu aspectele și beneficiile pe care tu le vezi ca fiind cruciale la locul de muncă ești cu un pas mai aproape de a lua o decizie.

Ia în considerare unde te vezi peste cinci ani, care sunt obiectivele tale profesionale și ce oportunități de dezvoltare ai vrea să îți ofere o companie. Totodată, gândește-te și ce componente din oferta primită nu corespund stilului tău de muncă. 

Dacă, de exemplu, un angajator vrea să lucrezi în weekend-uri, dar nu oferă și ore suplimentare plătite, poți ori să negociezi acest aspect, ori să respingi oferta. 

A cunoaște aspectele asupra cărora ești sau nu dispus să faci compromisuri înainte de o negociere te va ajuta să te exprimi mai clar și să stabilești dacă un job este sau nu pentru tine.

Negociază și alte beneficii

Deși salariul e componenta principală a unei negocieri, nu este singurul lucru pe care ar trebui să îl iei în considerare. Multe alte beneficii ale unui loc de muncă pot fi discutate și pot face diferența dintre a te simți subapreciat în companie sau bine recompensat pentru eforturile depuse.

Harvard Business Review recomandă să iei în considerare și alte beneficii în negociere precum: flexibilitate, zile de concediu, asigurare medicală, bonusuri de performanță, rambursări pentru transport sau echipament de lucru, un titlu de job mai bun, oportunități de dezvoltare profesională sau de formare externă.

Începe negocierea dintr-un punct de acord

Negocierea ar trebui să fie un proces pozitiv. Nu poți intra într-un astfel de proces amenințând că dacă nu vrei primi ce vrei, nu vei accepta oferta.

De asta e bine să începi discuția de negociere cu un numitor pe care tu și angajatorul îl aveți în comun. Mulțumește-le pentru oferta făcută și exprimă cât de entuziasmat ești să lucrezi pentru companie (iar dacă nu poți exprima asta într-un mod sincer, atunci probabil ar trebui să respingi oferta oricum). 

Trebuie să îi amintești angajatorului că vreți amândoi același lucru și că aspectele de negociere sunt doar bariere care pot fi eliminate pentru a obține ce vor ambele părți.

Un lucru este clar important într-un proces de negociere, iar acela este încrederea. În tine și în ceea ce ai de oferit. Urmărește acest Ted Talk și află cum să accepți și să comunici clar valoarea pe care o poți aduce.

Recomandat de citit:

leaders-vs-managers-preview-62ff999213d49080237082.png

Trei diferențe între manageri și lideri

Citește

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Informații cu cele mai bune materiale din timpul săptămânii. Abonează-te pentru a fi la curent!
Vă mulțumim pentru abonare!
Curs pe categorii:
«Excel for business»
PROGRAME
Sustinut de Oanea Dumitru-Cristian
21 martie 26 aprilie
Oanea Dumitru-Cristian