Conflictul nu este un concept străin pentru mulți dintre noi. Ne confruntăm cu el pentru o bună parte a vieții noastre, fie într-un cadru formal sau informal și, cu timpul, putem învăța cum să gestionăm cel mai bine aceste situații dificile. Prin urmare, conflictul poate apărea chiar și în viața noastră profesională, ceea ce poate provoca multă frustrare și nemulțumire față de locul de muncă.
Conflictul apare atunci când nevoile unei persoane nu se aliniază cu cele ale alteia, iar părțile nu se pot pune de acord asupra modului în care pot ajunge de comun acord. Poate fi dificil să previi conflictele atunci când mai mulți oameni lucrează în aceeași companie. De fapt, cercetările sugerează că conflictele cu managerii și conflictele angajaților sunt adesea în fruntea listei de motive pentru care personalul poate părăsi un loc de muncă.
Performanța individuală și a echipei pot fi influențate de conflict, fie într-un mod favorabil, fie într-un mod rău. Diferența este determinată de capacitatea de a recunoaște, aborda și rezolva problemele într-un mod acceptabil. Îți poți îmbunătăți performanța proprie și a companiei tale. învățând să gestionezi conflictul în mod eficient.
Pentru a te ajuta să gestionezi un conflict la locul de muncă în cel mai bun mod posibil, am compus o listă de modalități constructive de a face față conflictului, după sfatul experților:
1. Stabilește care este conflictul cu exactitate
Clarificarea sursei unui dezacord este primul pas către rezolvarea acestuia. Identificarea sursei dezacordului te poate ajuta să înțelegi cum a apărut problema în primul rând.
Trebuie să fii capabil să ajungi de comun acord asupra naturii conflictului și, pentru a face acest lucru, trebuie să vorbești despre nevoile care nu sunt satisfăcute de ambele părți. De asemenea, trebuie să asiguri înțelegere reciprocă și că deții cât mai multe informații cu privire la problema specifică.
2. Sugerează să rezolvi problema în privat
Al doilea cel mai bun lucru pe care îl poți face atunci când apare un conflict este să te asiguri că îl gestionezi într-un mod profesional. Reacția ta imediată la o astfel de situație este esențială și, de aceea, trebuie să te asiguri că sentimentele de furie sau frustrare nu te conduc și că nu intervii în capacitatea altor angajați de a performa.
O soluție la acest lucru este să discuți cu părțile implicate că disputa voastră. nu ar trebui să aibă audiență și că ar fi cel mai bine să fie soluționată într-un cadru privat, unde puteți discuta mai multe despre situație.
Dacă ești una dintre persoanele implicate în conflict, o modalitate de a te asigura că conflictul este rezolvat într-un calm este să sugerezi implicarea unui mediator în discuția voastră., care vă poate oferi o opinie neutră.
3. Ascultă activ
Este esențial să oferim tuturor celor implicați în dezacord oportunitatea de a-și spune partea lor din poveste fără a fi întrerupți. Dacă încerci să rezolvi problema dintre celelalte părți, treaba ta este să asculți activ, să rămâi obiectiv și să te concentrezi asupra poveștii fiecărei persoane.
Ideea este ca angajații să se asculte sincer unul pe altul pentru a înțelege mai bine perspectiva celeilalte părți. Atunci când angajații se simt remarcați și auziți, este mai probabil să ajungă la o înțelegere pașnică.
În posibilitatea ca tu să fii direct implicat în conflict, trebuie să poți arăta că ești dispus să asculți cealaltă parte. Când cealaltă persoană vorbește, este vital să îi acorzi atenție. Pentru a absorbi cu adevărat ceea ce se spune, concentrează-te asupra cuvintelor așa cum sunt spuse.
În loc să te gândești cum să îți planifici răspunsul, acordă atenție punctelor menționate. Pentru a obține mai multe fapte și detalii despre problemă, pune întrebări. Acordă atenție oricăror indicatori de emoții sau sentimente care pot fi prezenți.
Rezumarea și reîncadrarea sunt două abilități de ascultare mai activă, predate în cadrul programului „Smoothies pentru liniștirea conflictelor” de la Universitatea de Stat din Michigan. Poți să practici aceste acțiuni constructive de rezolvare a conflictelor prima dată prin rezumare, parafrazând ceea ce ai auzit în discuție, inclusiv orice emoție evocată de declarația celeilalte persoane.
Acest lucru poate confirma sentimentele celuilalt în contextul discuției și adesea îl ajută să se simtă auzit, să meargă mai departe și să urmărească soluții constructive la conflict. Iar reîncadrarea este o oportunitate cheie de a descrie ceea ce crezi că celălalt își dorește cu adevărat, ceea ce poate duce la gândirea la soluții constructive la probleme. Folosește un limbaj neutru sau încearcă să folosești afirmații mai pozitive.
4. Găsește puncte în comun
Berkley’s Guide to Managing Human Resources sfătuiește angajații aflați în momente de conflict să găsească puncte de acord cu cealaltă persoană, oricât de mici ar părea. Conflictele sunt în general generate de dezacorduri și puncte de vedere diferite, dar găsirea unui teren comun pe care să mergi poate ajuta situația.
Poți fi de acord cu privire la care este problema sau procedura pe care o vei urma cu privire la o mică schimbare pe care o poți implementa pentru a rezolva problema și a ajunge la succes. La sfârșit, puteți rezuma zonele de acord și dezacord și puteți modifica evaluarea până când amândoi sunteți de acord cu privire la zonele de conflict.
5. Fii deschis la compromis
Nimeni nu vrea să simtă că nu a dobândit nimic dintr-un dezacord. Toată lumea beneficiază de un compromis, deoarece te ajută să capeți măcar ceva pentru eforturile depuse. Mulți oameni admiră indivizii care sunt pregătiți să facă compromisuri și, în multe circumstanțe, această disponibilitate este interpretată ca un semn de maturitate și o dorință de a lucra ca parte integrantă a unei echipe.
Compromisul ca mijloc de soluționare a unui conflict sau a unei dispute necesită conștientizarea deliberată a părților că rezultatul poate fi mai dezamăgitor decât au sperat. Este posibil ca decizia finală să fie acceptabilă, dar nu optimă.
Atunci când rezultatul pare a fi o pierdere, poate exista ezitare sau rezistență la utilizarea compromisului ca metodă de soluționare a disputelor. Dacă se pune accentul pe ceea ce a fost realizat mai degrabă decât pe ceea ce a fost sacrificat, este mai probabil ca părțile să plece din discuție cu sentimente de acceptare.
6. Discutați ce puteți face dacă conflictul rămâne nerezolvat
Deși este de preferat ca conflictele la locul de muncă să fie rezolvate între management și angajații implicați, există momente în care departamentul de Resurse Umane ar trebui să intervină (de exemplu, când un angajat și conducerea sunt în dezacord).
Intervenția resurselor umane ar trebui să fie solicitată doar în circumstanțe în care lucrătorii amenință să demisioneze din cauza problemei, când moralul este afectat sau când dezacordul devine lipsit de respect, potrivit Western Governors University.
Ca urmare, dacă dezacordul persistă în ciuda eforturilor, poate fi necesară asistență externă. Conflictul nerezolvat se poate manifesta ca un comportament repetat sau atunci când munca începe să pară un mediu de lucru toxic pentru angajați.
7. Adaptează-te și învață
Ultimul pas pe care trebuie să-l faci pentru a rezolva conflictele la locul de muncă este adoptarea unei atitudini flexibile. Trebuie să continui cu discuțiile până când ai trecut și discutat despre fiecare zonă de conflict și ai făcut din acest incident o oportunitate de învățare care îți va permite să crești și să eviți orice posibil conflict în viitor.
Parte a învățării poate fi și conștientizarea faptului că fiecare persoană vine cu un temperament unic și un set de triggers diferiți, a căror respectare poate evita conflictele viitoare. Atâta vreme cât adaptarea la particularitățile personale ale fiecărui membru al echipei nu afectează productivitatea sau rezultatele afacerii, este chiar un mod recomandat de a organiza echipa, conform lui Jennifer Brown, autoarea cărții How to Be an Inclusive Leader.
Poți căuta oportunități de a sublinia progresul, de a complimenta cunoștințele și realizările celeilalte persoane și de a vă felicita reciproc atunci când faceți progrese, chiar dacă este doar un pas mic. Munca ta grea va da roade atunci când discuțiile programate vor lăsa în cele din urmă loc unei comunicări continue și prietenoase.
Este esențial ca oamenii să depășească momentul odată ce problemele care generează conflictul au fost recunoscute și disputa dintre părțile aflate în conflict a fost rezolvată. În cazurile mai dificile, este nevoie chiar ca persoanele implicate să se ierte reciproc, dacă atmosfera generată de conflict a fost una foarte tensionată.
Sentimentele vor fi rănite, iar emotivitatea va fi crescută, dar vindecarea reală și munca în echipă vor avea nevoie ca părțile adverse să își ceară scuze și să găsească modalități de a lucra împreună fără tensiune.
Rezolvarea conflictelor la locul de muncă este esențială pentru cooperarea productivă, susținerea relațiilor cordiale și atingerea obiectivelor de afaceri într-un cadru dinamic de echipă. Dacă reușești să-ți dezvolți abilități de top în soluționarea conflictelor, asta te poate face un lider autentic și îți poate crește capacitatea de a genera rezultate pozitive pentru afacere, indiferent de poziția ta în organizație.