SWOT: Tesla și amenințarea competiției | Skillab Business School
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
Blog

Căutare

content

SWOT: Tesla și amenințarea competiției

Primii în cursa mașinilor electrice. Dar pentru cât timp?

cover-tesla-swot-6458f7adaa961082818752-min-64900c2798e9a962855638.jpg

Indiferent în ce context sunt menționate mașinile electrice, Tesla va fi primul nume rostit în cadrul discuției - și pe bună dreptate. De-a lungul anilor, compania și-a demonstrat angajamentul pentru tranziția către energiile regenerabile, iar CEO-ul Elon Musk - în moduri mai mult sau mai puțin controversate - a servit drept portavoce pentru misiunea companiei. După 20 de ani pe piață, eforturile Tesla au dat roade. 

În primul trimestru al acestui an, Tesla Model Y a fost nu doar cea mai bine vândută mașină electrică, dar și cea mai bine vândută mașină din Europa, indiferent de motorizare. 

Însă rămâne de văzut cât timp își poate asigura poziția de lider într-o piață în care competitorii par să vină repede din urmă. Dar, despre asta, ceva mai jos, în analiza noastră SWOT. Până acolo, vă propun să vedem care sunt punctele forte pe care mizează Tesla.

 

Identitatea. Fiind un brand definitoriu pentru industria sa, Tesla și-a câștigat aura de lider și deschizător de drumuri. Alături de prezența constantă în mass-media și pe rețelele de socializare, compania se bucură și de reputația lui Elon Musk, un CEO controversat, dar foarte popular, care a contribuit la creșterea vizibilității brandului. Declarațiile sale au determinat adesea fluctuații puternice în valoarea acțiunilor la bursă însă, pe termen lung, stilul lui Musk pare să fi asigurat succesul companiei.

Rețeaua de stații de încărcare. Tesla deține Supercharger, o rețea de stații de încărcare rapidă care oferă un avantaj competitiv puternic. Niciun alt producător nu operează propria sa rețea de încărcare a vehiculelor electrice, iar compania se asigură constant că își extinde aria de acoperire pentru a rămâne înaintea competiției. 

Tehnologia de vârf. Tesla investește în tehnologie și inovație, inclusiv în dezvoltarea de baterii cu autonomie crescută și a sistemelor de încărcare rapidă.

Performanța. Mașinile Tesla oferă performanțe remarcabile în ceea ce privește demarajul, viteza și autonomia, ceea ce le face atractive pentru un segment din ce în ce mai mare de consumatori.

Designul futurist. Așa cum era de așteptat, o mașină electrică inovativă a fost definită și prin designul minimalist al vehiculelor Tesla, care a ajutat la crearea unei imagini puternice pentru brand. De la celebrele uși falcon wing ale Model X până la liniile elegante ale Model S, mașinile Tesla sunt recunoscute pentru aspectul lor atractiv și futurist.

 

Dependența de producția și livrarea bateriilor. Bateriile sunt o parte esențială a procesului de producție al mașinilor Tesla, iar întârzierile sau problemele cu furnizorii pot afecta producția și vânzările.

Prețurile ridicate. Prețul automobilelor Tesla poate fi prohibitiv pentru mulți consumatori, ceea ce poate reduce piața țintă a companiei. Această slăbiciune este însă conștientizată de companie, iar anul acesta Tesla și-a micșorat prețurile de șase ori în Statele Unite.

Infrastructura de service limitată. Rețeaua de service a companiei este limitată și poate duce la probleme cu reparațiile și întreținerea mașinilor Tesla. Cu toate astea, odată cu trecerea timpului, putem paria că Europa de Est va fi prima zonă în care vei putea muta volanul de la Tesla de pe stânga pe dreapta. 

Rata de retenție scăzută. În ciuda viziunii magnetizante și a brandului puternic, personalitatea abrazivă a lui Elon Musk scurtează ciudat de mult timpul pe care angajații îl petrec la Tesla. Potrivit MarketWatch, fluctuația de personal în rândul managerilor Tesla era de 27% în 2019 și de 44% în rândul managerilor care îi raportau direct lui Elon Musk. Asta în timp ce media la nivelul întregii industrii era de numai 9%.

 

Creșterea pieței automobilelor electrice. Piața automobilelor electrice este în continuă creștere, iar Tesla poate beneficia de această creștere prin extinderea gamei de produse și prin intrarea pe piețe noi.

Inovare și dezvoltare. Inovația este unul dintre principalele puncte forte ale Tesla, iar compania poate continua cu ușurință să investească în dezvoltarea de noi tehnologii pentru a-și menține poziția de lider de piață.

Extinderea rețelei de stații de încărcare. În cursa pentru acapararea pieței, Tesla a știut că poate extinde rețeaua de stații de încărcare, făcând mașinile sale mai atractive pentru consumatorii care călătoresc pe distanțe mai lungi. 

Astfel, în primele trei luni ale acestui an, Tesla a instalat 1.292 de stații de încărcare în SUA, echivalentul a 59% din toate stațiile de încărcare rapidă de tip DC din țară. Cel mai apropiat competitor a fost EVgo, care a ocupat un loc secund îndepărtat, cu doar 250 de stații de încărcare instalate în aceeași perioadă de timp.

Diversificarea portofoliului de produse. Tesla ar putea să se concentreze mai mult pe dezvoltarea și comercializarea de produse și servicii auxiliare vehiculelor, cum ar fi software-ul de gestionare a flotei sau sistemele de încărcare inteligente pentru acasă. 

Un alt mod în care Tesla își diversifică portofoliul este prin extinderea activității sale în domenii precum producția de panouri solare sau acumulatori. Totodată, compania promite și să atenueze impactul deficitului de forță de muncă din viitor cu ajutorul roboților umanoizi care să preia sarcinile repetitive și periculoase.

 

Prețurile materiilor prime. O amenințare importantă pentru Tesla este volatilitatea prețurilor materiilor prime, în special a litiului, folosit pentru bateriile de mașini electrice. O creștere bruscă a prețurilor poate avea un impact semnificativ asupra costurilor de producție ale Tesla și poate reduce profitabilitatea companiei.

Reglementarea. Legislația privind emisiile de dioxid de carbon și siguranța vehiculelor se schimbă rapid, iar orice modificare neașteptată poate avea un impact semnificativ asupra afacerii Tesla. De exemplu, în cazul în care guvernele decid să reducă subvențiile pentru vehiculele electrice sau să introducă noi taxe pentru emisiile de carbon, acest lucru poate reduce cererea pentru mașinile Tesla.

Dependența de furnizori. În prezent, Tesla depinde în mare măsură de furnizorii săi pentru achiziția de baterii, motoare și alte componente necesare pentru producția de mașini electrice. Eventualele probleme cu furnizorii sau perturbări ale lanțului de aprovizionare pot afecta puternic afacerile Tesla. 

Competiția. Adevărata temere și cea care a alimentat toate acțiunile întreprinse de Tesla în ultimii ani o reprezintă amenințarea competiției. În prezent, majoritatea producătorilor auto, de la BMW și Mercedes până la Chevrolet și Kia, își concentrează eforturile pe dezvoltarea de mașini electrice și tehnologii conexe. 

Multe companii nu doar că au în plan să lanseze pe piață autoturisme electrice, dar vin cu oferte de preț mult mai avantajoase. Aceasta poate face ca piața să devină mult mai competitivă și poate reduce cota de piață a Tesla în viitor. 

De asemenea, unele guverne și-au anunțat planurile de interzicere a vânzării de mașini cu motoare cu combustie internă, ceea ce poate duce la o creștere a concurenței în acest sector.

 

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Informații cu cele mai bune materiale din timpul săptămânii. Abonează-te pentru a fi la curent!
Vă mulțumim pentru abonare!